Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hala dworca PKP wyburzona. Zobacz unikalne zdjęcia i zagłosuj w sondzie

Justyna Przybytek
Peron 1
Peron 1 ollendorff
Runął ostatni kielich katowickiego dworca. Po górnym holu zostały tony gruzu. Wyburzenie dworca relacjonuje dla Was, jak zawsze, Justyna Przybytek

We wtorek około godz. 12.40 runął ostatni kielich katowickiego dworca PKP. 

Burzenie dworca PKP na placu Szewczyka w Katowicach rozpoczęło się z samego rana. Po poniedziałkowej rozbiórce zostały trzy kielichy spośród 16. We wtorek o godz. 10. kielichy były już tylko dwa. Po drugim nie było śladu już około 12. Ostatni kielich przetrwał zaledwie 30 minut dłużej.



Tym sposobem zniknął cały górny hol dworca. Po konstrukcji hali pozostały tony gruzu, stali i betonu. W sumie na wyburzenie brutalistycznej konstrukcji dworca potrzeba było 21 dni. Rozbiórka pierwszego kielicha ruszyła 22 grudnia ubiegłego roku. 11 stycznia 16 żelbetowych kielichów podtrzymujących od 38 lat strop hali ostatecznie zniknęło.

Do wyburzenia został jeszcze hol dolny dworca kolejowego. W sumie wszelkiego rodzaju gruzu, który zostanie po rozbiórce dworca od jego dachu po dno fundamentów będzie 25 tysięcy ton. 


- Po segregacji stal idzie do odzysku na złom. Część gruzu, która nie będzie spełniała wymogów i parametrów będzie utylizowana. Część zostanie zostanie wtórnie wykorzystana między innymi jako podbudowa - tłumaczy Rafał Elżanowski dyrektor do spraw inwestycji w Neinver Polska.



Jak we wtorek znika dworzec obserwowały tłumy gapiów. Na rogu Młyńskiej i pl. Szewczyka widok był najlepszy - tu zebrało się kilkadziesiąt osób, większość robiła zdjęcia. Trzech starszych panów dyskutowało.

- Po co to burzyć? - zastanawiał się pan Krzysztof.
- Ciekawe jaka była przyczyna, szkody górnicze, konstrukcja, czy co? - mówił z kolei pan Ryszard.
- Był brudny, ale wygodny i prezentował się. Co jak brudny, to wywalić i nowy budować? - pytał pan Bogusław. - Tego dworca już młodzi nie będą pamiętać. Ja pamiętam jak go oddawali - dodawał. 


To nie jedyne roboty na placu Szewczyka. Od poniedziałku nie tylko tu burzą, ale i kopią. Przy ul. 3 Maja rozpoczęły się prace związane z budową ścianki szczelinowej, która obejmie cały teren budowy nowego dworca oraz galerii katowickiej.
- Ścianka z betonu zbrojonego o grubości 80 centymetrów będzie na głębokości od 20 do 30 metrów. Jej zadaniem będzie odgrodzić wykop m.in. od wód gruntowych - tłumaczy Elżanowski. Wykop będzie pod fundamenty nowego dworca i galerii handlowej, podziemnego parkingu oraz dworca autobusowego.

Neinver i PKP utrzymują , że uda im się dworzec oddać do użytku w maju 2012. Pół roku później dworzec autobusowy. A 2013 r. gotowa ma być galeria handlowa, ochrzczona już Galerią Katowicką. W jej przypadku termin oddania do użytku jednak przesunął się z końca 2012 r. właśnie na 2013.

Katowicki dworzec kolejowy budowano siedem lat. Roboty budowlane rozpoczęły się w 1965. Gmach w stylu późnego modernizmu został oddany do użytku w 1972 roku. Innowacyjny budynek zaprojektowali Wacław Kłyszewski, Jerzy Mokrzyński i Eugeniusz Wierzbicki (zwani Warszawskimi Tygrysami - bo w tamtych latach ich projekty wygrywały wszystkie konkursy w kraju). Budynek dworca postawiono na kwartale kamienic, które znajdowały się przy ul. 3 Maja, Młyńskiej, Stawowej. Zniknęły wtedy z powierzchni miasta jedne z najstarszych, neorenesansowych kamienic w Katowicach.

Gdy dworzec oddano do użytku zachwycały: nowatorska, jak na owe czasy, konstrukcja, hala z kielichami, przeszklona elewacja, ruchome schody. Najcenniejsze w dworcu, to właśnie szesnaście wielkich, żelbetowych kielichów podtrzymujących strop górnej hali.
Wkrótce jednak schody się zepsuły, wentylacja przestała działać, pojawiły się problemy z ogrzewaniem, z przepompowaniem ścieków, z odprowadzaniem wód deszczowych. Z czasem było tylko gorzej. W latach 90-tych przestronne hale dworca zaczęły zapełniać kioski, sklepiki, byle jakie szybkie jadłodajnie. Tłuszcz i brud skutecznie oblepiły kamienne okładziny dworcowych ścian.

* * *
W internecie na facebooku powstały dla fanpage w temacie przebudowy dworca PKP. "Brutal z Katowic" gromadzi tych, którzy sprzeciwiają się wyburzeniu a "Dworcu przebudowuj się" zwolenników budowy nowego dworca

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto