Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pięć faktów o RODO. O tych rzeczach mogliście jeszcze nie słyszeć [PRZEGLĄD]

a.w.
Pięć faktów o RODO, które będą miały na Ciebie wpływ
Pięć faktów o RODO, które będą miały na Ciebie wpływ pixabay.com/zdjęcie ilustracyjne
W życie wchodzi właśnie nowe Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (w skrócie RODO). Nawet jeśli to hasło bombarduje ostatnio ekrany waszych komputerów i smartfonów, warto poznać najważniejsze fakty. Za naruszenie przepisów grozi nam nawet 20 mln euro. Kliknijcie w zdjęcie, aby przejść do galerii.

Dla kogo RODO jest ważne?

RODO jest ważne dla właścicieli małych i wielkich przedsiębiorstw. Dużo uwagi na interpretacje nowych przepisów skupili również handlowcy i marketingowcy. Jednak rozporządzenie RODO ma być przede wszystkim skierowane na człowieka, odbiorcę, użytkownika. Jak wpłynie na normalne życie każdego Polaka?

Po co wprowadzane jest nowe

Zmiany RODO miały unowocześnić regulacje o ochroni danych osobowych z 1995 roku i ujednolicić prawo dla wszystkich krajów członkowskich UE. Wypracowanie ostatecznych rozwiązań trwało 4 lata. RODO zostało ostatecznie przyjęte przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej w kwietniu 2016 r. z założeniem wejścia w życie w roku 2018. Dwa lata na zmianę polityki prywatności to sporo czasu. Czy marki sobie z tym poradziły?

1) RODO w służbie zdrowia

Zmiany w polityce prywatności odczujesz m.in. na wizycie u lekarza. Specjalista czy lekarz rodzinny nie powinien mieć kart pacjentów na stole, tak żeby pacjenci nie mogli dowiedzieć się kto odwiedzi gabinet po nas.

W przychodniach zmianie mogą ulec także tabliczki na drzwiach lekarzy. RODO chroni nasze dane, ale także naszą prywatność w przestrzeni publicznej. Z tego powody po 25 maja przychodnie będą musiały rozważyć usunięcie specjalizacji lekarzy z tabliczek na gabinetach. Teraz nie będzie można już łatwo stwierdzić „za czym kolejka stoi?”

2) RODO w miejscu pracy i w zatrudnieniu

RODO to wielka zmiana w ochronie prywatności w miejscu pracy, a także w systemie zatrudnienia. Po wejściu w życie rozporządzenia kandydat na rozmowie kwalifikacyjnej pracodawca nie będzie mógł pozyskać innych danych na temat pracownika niż te, na których wykorzystanie się zgodził.

Pracodawca będzie zobowiązany do poinformowania pracownika o wglądzie w prywatne konta na portalach społecznościowych.

"(...) pracodawca będzie miał obowiązek poinformowania pracowników o takich działaniach. Niezgodne z prawem będą tego rodzaju aktywności, prowadzone bez zgody pracownika, a także wykorzystanie pozyskanych w ten sposób, niekorzystnych informacji o zatrudnionych" – podało ministerstwo.

3) RODO a zakupy internetowe

Rozporządzenie RODO gwarantuje pełną i ciągłą możliwość do wglądu i zmiany danych, którymi klient podzielił się z daną firmą, marką, serwisem. Włącznie z prośbą o przeniesienie danych do innego operatora.

Najważniejsza zmiana dotyczy profilowania, a więc zautomatyzowanej oceny użytkownika pod kątem jego zachowań na stronie, która później pozwala na lepszy dobór reklam. W ramach nowego rozporządzenia każdy klient czy użytkownik będzie miał prawo odmówić profilowania. W teorii oznacza to, że klient, który odmówi profilowania będzie odporny na reklamy butów, które dzień wcześniej oglądał w jednym z popularnych sklepów internetowych. Stanie się tak dlatego, że w momencie odmowy klient nie może mieć podłączonych kodów śledzących, które zapamiętują jego wybory.

4) Prawo do bycia zapomnianym

RODO szykuje dla nas przełomową, ważną i oczekiwaną zmianę. Każdy użytkownik, klient sklepu internetowego, członek forum itd. dzięki rozporządzeniu będzie miał możliwość:

  • zażądania usunięcia swoich danych przez administratora strony
  • zażądania przekazania tej informacji innej firmie

Z tej funkcji będzie można skorzystać zawsze, kiedy uzna się, że dane, które zostały przekazane nie są już niezbędne do celów, do których zostały pozyskne. To bardzo przyjemna możliwość, do zrealizowania m.in. po skończonych zakupach, kiedy nie chcesz już mieć ze sklepem internetowym nic wspólnego (nie życzysz sobie wysyłania reklam itp).

5) Zgoda dziecka na przetwarzanie danych według RODO

Dzieci często są nieświadome działań podejmowanych w Internecie i konsekwencji, które są z nimi związane. Zgodnie z nowymi przepisami RODO ochrona danych osobowych będzie dotyczyła szczególnie samych osobowych dzieci szczególnie jeśli chodzi o wykorzystanie marketingowe oraz profilowanie.

Informacje dla dzieci powinny być sformułowane w bardzo prosty sposób, jasnym i zrozumiałym dla nich językiem.

Zgodne z prawem będzie przetwarzanie danych osobowych dziecka, które ukończyło 13 lat. Dane dzieci młodszych będą mogły być wykorzystane wyłącznie w przypadkach, gdy zgodę wyrazi rodzic lub prawny opiekun.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto