Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sądecki trolejbus to mrzonka

Wojciech Chmura
To nasza wizualizacja koncepcji wprowadzenia na sądeckie drogi trolejbusów. Nawet na najszerszej ulicy Lwowskiej widać, że na każdym przystanku za pojazdem ustawiałby się sznur samochodów
To nasza wizualizacja koncepcji wprowadzenia na sądeckie drogi trolejbusów. Nawet na najszerszej ulicy Lwowskiej widać, że na każdym przystanku za pojazdem ustawiałby się sznur samochodów Fot. Anna Oskierko
Rosnąca liczba samochodów, korki, brak miejsc parkingowych - to główne problemy komunikacyjne, z jakimi od lat zmaga się Nowy Sącz. Miasto skorzystało z usług prywatnej firmy doradczej "Refunda" z Wrocławia, by dowiedzieć się, jak można usprawnić poruszanie się w miejskiej dżungli. Opracowanie, na które wydano 34 tysiące złotych, trafiło już do ratusza. Radni przyjęli je jako program na przyszłość.

Opracowanie sugeruje, że biorąc pod uwagę zainteresowanie mieszkańców komunikacją miejską, należy w kolejnych latach ją rozwijać. W tej chwili MPK posiada 70 autobusów, z których - jak szacuje dyrektor spółki Andrzej Górski - co najmniej 10 powinno się wymienić. "Refunda" zachęca do zakupu pojazdów spełniających najwyższe normy unijne.

Chodzi o autobusy niskopodłogowe, emitujące najniższą emisję spalin, powinny być też klimatyzowane. Mowa jest też o pojazdach zasilanych elektrycznie. Kłopot w tym, że każdy z takich autobusów to wydatek około miliona złotych. Teraz MPK na to nie stać. - Liczymy na dofinansowanie z programu marszałkowskiego na ten cel - mówi dyrektor Andrzej Górski. Ale nawet do składania wniosków z nowego rozdania środków unijnych droga jest jeszcze daleka.

- Bez dotacji, o spełnieniu tego postulatu, który znalazł się w opracowaniu, nie ma co liczyć - przyznaje dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu UM Sławomir Rybarski.

Wrocławska firma przekonuje także, że wartym uwagi jest projekt wprowadzenia do Nowego Sącza trolejbusów. Jeżdżą tylko w trzech miastach w Polsce - w Tychach, Gdańsku i Lublinie. Jak ustaliliśmy, nawet tam, gdzie trolejbusy kursują, miasta nie pałają do nich entuzjazmem.

- Gdybym miał dziś decydować o wprowadzeniu do miasta trolejbusów, tobym się poważnie nad tym zastanowił- tłumaczy Zbigniew Brud, prezes Tyskich Linii Trolejbusowych. - To operacja bardzo kapitałochłonna. Kosztowna jest już sama trakcja, a tam, gdzie są wąskie ulice i łuki, tam trakcja musi być gęściej podtrzymywana słupami - podkreśla. Dodaje, że jeden trolejbus kosztuje ponad 1,3 mln zł, a autobus kupić można już za 800 tys. zł.

W Tychach ulice są o wiele szersze niż w Nowym Sączu. W mieście nad Dunajcem ten projekt wydaje się irracjonalny. Z trolejbusów 20 lat temu zrezygnowała już Warszawa. Sławomir Rybarski przekonuje tymczasem, że trolejbusy to sprawa otwarta. I jak mantrę powtarza, że bez dotacji ani rusz.

A dotacja to znów odległa perspektywa. Zdecydowanie najbardziej rozsądnie brzmi ostatnie z zagadnień podejmowanych przez wrocławskich doradców. Analizując dane statystyczne i prognozy liczby ludności na kolejne lata, doszli do wniosku, że komunikacji miejskiej przybędzie klientów spoza Nowego Sącza.

Z danych GUS wynika, że do 2030 roku miastu ubędzie około 3 tys. mieszkańców, podczas gdy w całym powiecie będzie ich o ponad 12 tysięcy więcej. Nowy Sącz to wciąż główny ośrodek, gdzie znajdują się uczelnie, szkoły i miejsca pracy. Tysiące mieszkańców sąsiednich miast i gmin będą tutaj dojeżdżać właśnie komunikacją miejską. Stąd pomysł, aby na obrzeżach Nowego Sącza zorganizować specjalne parkingi, tzw. park and ride.

- Polega to na tym, że mieszkaniec np. okolic Starego Sącza podjeżdża kilka kilometrów do parkingu, a dalej już wsiada w autobus, który zawiezie go do jego miejsca pracy - mówi Maciej Gabory z firmy "Refunda". O czymś takim pomyślał Stary Sącz. Wstępna lokalizacja wyznaczona w planie przestrzennym, to na razie prywatny plac pod skarpą przy wjeździe do miasta. Opracowanie wrocławskiej firmy niestety błyskawicznej recepty na uzdrowienie sytuacji w Sączu nie przewiduje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto