Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zostały dwa kielichy katowickiego dworca PKP

Justyna Przybytek
Dworzec PKP w Katowicach – stan na godz. 10 we wtorek 11 stycznia 2011
Dworzec PKP w Katowicach – stan na godz. 10 we wtorek 11 stycznia 2011 Marzena Bugała
Słynne dworcowe kielichy przestają istnieć - to koniec brutalistycznej konstrukcji katowickiego gmachu

Trwa burzenie dworca PKP na placu Szewczyka w Katowicach. Po wczorajszej rozbiórce zostały trzy kielichy spośród 16. We wtorek o godz. 10. kielichy były już tylko dwa. Wszystkie mają zostać zburzone jeszcze dziś, tym sposobem zniknie cały górny hol dworca.



To koniec katowickiego dworca i jego konstrukcji, wyjątkowej w skali światowej. Gmach w stylu późnego modernizmu został oddany do użytku w 1972 roku. Innowacyjny budynek zaprojektowali Wacław Kłyszewski, Jerzy Mokrzyński i Eugeniusz Wierzbicki (zwani Warszawskimi Tygrysami - bo w tamtych latach ich projekty wygrywały wszystkie konkursy w kraju). Główny gmach postawiono na kwartale kamienic, które znajdowały się przy ul. 3 Maja, Młyńskiej, Stawowej. Zniknęły wtedy z powierzchni miasta jedne z najstarszych, neorenesansowych kamienic w Katowicach. W zamian Katowice otrzymały brutalistyczny dworzec z surowych materiałów, w którym zachwycały: nowatorska, jak na owe czasy, konstrukcja, hala z żelbetowymi kielichami, przeszklona elewacja i ruchome schody. Najcenniejsze w gmachu dworca, to właśnie szesnaście wielkich, żelbetowych kielichów podtrzymujących strop górnej hali. Burzenie kielichów i górnego holu hali rozpoczęło się 22 grudnia ubiegłego roku. Inwestor przebudowy dworca - firma Neinver - zapowiada, że wszystkie znikną we wtorek.

- Gdy zostaną wyburzone zabieramy się do kolejnego poziomu hali i wchodzimy pod ziemię - zapowiedział wczoraj Rafał Elżanowski dyrektor do spraw inwestycji w Neinverze. 

Roboty ziemne ruszyły już w poniedziałek. Na placu Szewczyka wzdłuż ul. 3 Maja rozpoczęły się prace związane z budową ścianki szczelinowej, która obejmie cały teren budowy nowego dworca oraz galerii katowickiej. 
- Ścianka z betonu zbrojonego o grubości 80 centymetrów będzie na głębokości od 20 do 30 metrów. Jej zadaniem będzie odgrodzić wykop m.in. od wód gruntowych - tłumaczy Elżanowski. Wykop będzie pod fundamenty nowego dworca i galerii handlowej, podziemnego parkingu oraz dworca autobusowego.

W miejsce burzonego dworca powstanie nowy, przed nim na placu Szewczyka Galeria Katowicka. Pod ziemią zostaną schowane: ulica Dworcowa, dworzec autobusowy i podziemne parkingi. Neinver i PKP utrzymują , że uda im się dworzec oddać do użytku w maju 2012. Pół roku później dworzec autobusowy. A 2013 r. gotowa ma być galeria handlowa, ochrzczona już Galerią Katowicką. W jej przypadku termin oddania do użytku jednak już się przesunął się przesunął z końca 2012 r. właśnie na 2013.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto