Budowa obejmie wykonanie nowego torowiska i przystanków w centrum miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie przebudowywanej ul. św. Marcin. Przetarg ogłosiła spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie.
- Budowa nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka to ważna inwestycja rozwijająca komunikację zbiorową w naszym mieście. Sprawi, że dojazd do centrum będzie łatwiejszy, zwłaszcza dla mieszkańców Wildy i Dębca
- mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Dodaje też:
- Dążymy do uspokojenia ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego, by piesi mogli czuć się swobodniej i bezpieczniej. Po zakończeniu inwestycji w centrum, do dyspozycji mieszkańców i turystów będzie nie tylko nowa trasa tramwajowa, ale też odnowiona ul. Św. Marcin i Stary Rynek
.
Tramwaj miałby być pojechać w przyszłości przez odcinek od ul. Królowej Jadwigi do ul. Św. Marcin. Dalej, jak przypominają Poznańskie Inwestycje Miejskie, do ul. 27 Grudnia, torowisko powstanie w ramach pierwszego etapu Programu Centrum, obejmującego także przebudowę południowej strony pl. Wolności i ul. 27 Grudnia, a przetarg na te prace został już ogłoszony wcześniej.
Trasa tramwajowa w ul. Ratajczaka jest drugim etapem Programu Centrum, znacząco przebudowującego śródmieście Poznania. Etap pierwszy obejmuje odnowę ul. Św. Marcin oraz sąsiednich ulic, m.in. Al. Marcinkowskiego.
Nie tylko tramwaj
- Nadchodząca inwestycja to nie tylko trasa tramwajowa, ale też gruntowna przebudowa ul. Ratajczaka. Chodniki dla pieszych będą szersze, pojawi się infrastruktura rowerowa, przybędzie zieleni. Przebudowane zostaną też sieci uzbrojenia podziemnego. Liczymy na pomyślne rozstrzygnięcie postępowania przetargowego. Potencjalni wykonawcy mają czas na składanie swoich ofert do 7 marca
– mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Decyzja opóźniła prace
Na początku grudnia ubiegłego roku informowaliśmy, że Poznań otrzymał – po blisko półtora roku oczekiwania – decyzję środowiskową budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Ratajczaka i Niezłomnych. Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, mówił wówczas, że inwestycja powstanie do jesieni 2023 roku. Przez opóźnienie, spowodowane oczekiwaniem na wspomnianą decyzję, tramwaj nie pojedzie zatem, jak planowano na etapie projektu, jeszcze w końcu 2022 roku.
- Trasa ta pozwoli na skrócenie dojazdu do centrum z Wildy, Łazarza i Dębca, i będzie alternatywą dla dojazdów stamtąd samochodem, jako szybsza i wyraźnie tańsza
– mówi Mariusz Wiśniewski.
I podkreśla:
- Linia przez ul. Niezłomnych i Ratajczaka ma też znaczenie strategiczne, bo przy okazji modernizacji Placu Wolności i rejonu ul. Mielżyńskiego, będziemy przy Okrąglaku budować prawoskręt w ul. Mielżyńskiego; gdy zatem uda się zrealizować drugi etap budowy linii tramwajowej - z Wilczaka i Garbar do Naramowic, to powstanie oś tramwajowa z północy na południe, która zapewni połączenie tramwajowe między Dębcem a Naramowicami.
Sprawdź też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?