Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zakorkowane miasto czeka na decyzje polityczne umożliwiajace mieszkańcom normalne życie

Lech Klimek
Lech Klimek
Wideo
od 16 lat
Kierowcy przejeżdżający przez Gorlice tranzytem droga krajowa nr 28, ale i ci poruszający się drogami wojewódzkimi przecinającymi krajówkę w mieście nie mają powodów do radości. Samochody bardziej stoją, niż jadą i to nie tylko w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego. Zawodzie jest dosłownie zakorkowane przez cały dzień, swobodny przejazd zapewniają godziny wieczorne i nocne.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Zmiana tego stanu rzeczy to jak dotychczas tylko puste obietnice lub też blokowanie możliwych rozwiązań. O ile na drogach mniejszej przepustowości w całym powiecie ciągle coś się dzieje, to droga krajowa wydaje się być traktowana po macoszemu przez dysponentów środków finansowych. Szansa na, choć częściowe odciążenie krajówki w mieście, czyli zachodnie obejście to też w tej chwili niestety plany pisane patykiem na wodzie.

Potrzebna droga od zachodu

- Już niedługo będzie budowana zachodnia obwodnica Jasła a my na obwodnicę Gorlic czekamy od lat - mówi Tomasz Szczepanik, radny miejski w Gorlicach i kandydat na posła z komitetu Trzecia Droga, Polska 2050. - Obwodnica południowa jest miastu niezbędna po to by całkowicie wyprowadzić ruch tranzytowy. Konieczna jest również ta zachodnia, która udrożni ruch lokalny - dodaje.

Użytkownicy samochodów w mieście, ale tez ci, którzy korzystają z komunikacji publicznej wiedzą, że choćby przejazd z osiedla Magdalena na Zawodzie nie tylko w godzinach szczytu to czasami długie minuty stania w korkach przed każdym z miejskich skrzyżowań.

- Dla władz miasta, ale też z perspektywy radnego priorytetem pozostaje takie zorganizowanie miejskiego ruchu, które odciążyłoby ulice Mickiewicza i Legionów oraz częściowo ulice Kościuszki i Węgierską - podkreśla Lucyna Jamro, również gorlicka radna oraz kandydatka do parlamentu z listy Trzeciej Drogi. - Tu tak naprawdę jedynym realnym rozwiązaniem wydaje się budowa zachodniego obejścia miasta - dopowiada.

Obwodnica niezbędna

W tegorocznym budżecie państwa zapisana była kwota 1 milin zł na koncepcyjne prace, związane z budową południowej obwodnicy Gorlic, o czym na początku roku informowała Barbara Bartuś, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Sprawa obwodnicy Gorlic została uruchomiona w kadencji 2010-2014, kiedy to w budżecie Województwa Małopolskiego znalazły się pieniądze na pokrycie kosztów koncepcji południowej obwodnicy Gorlic.

Powstały trzy warianty przebiegu południowej drogi. Pierwszy wariant to 14,4 km obwodnicy i koszt 148 mln, drugi 17,4 km i koszt 199 mln oraz trzeci 17,1 km i koszt 198 milionów. Według podpisanego porozumienia z 2011 r. połowę kosztów budowy obwodnicy miało ponieść województwo małopolskie, a po 25 proc. miasto Gorlice i powiat gorlicki.

W trakcie trwających ponad rok konsultacji nie udało się skutecznie przekonać mieszkańców. Blisko 200 osób złożyło pisemny sprzeciw wobec proponowanego przebiegu drogi, głównie z Kobylanki, Sokoła i ul. Długosza.

Ten opór mieszkańców sprawił, że ówczesne władze miasta wspólnie z Zarządem Dróg Wojewódzkich zdecydowały o zleceniu prac nad zachodnią obwodnicą Gorlic, jako alternatywnego działania, mającego usprawnić ruch w mieście.

Wyczekiwany jest też remont gorlickiego odcinka drogi krajowej nr 28 i budowa na Zawodziu ronda turbinowego.

- Osoby reprezentujące nas w parlamencie cały czas mówią nam, że obwodnica, ta zachodnia jest nam niepotrzebna - podkreśla Tomasz Szczepanik. - Ponoć rondo turbinowe ma załatwić sprawę, ale jak się to stanie na drodze nr 28, która będzie jedynie remontowana, a do tego w tym momencie nie wiemy nawet kiedy - dodaje.

Na stronach internetowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad możemy aktualnie znaleźć informację, ze termin zakończenia prac nad Opracowaniem kompleksowej dokumentacji projektowej dla zadania pod nazwą rozbudowa drogi krajowej nr 28 na odcinku w Gorlicach to obecnie 68 miesięcy od daty podpisania umowy co nastąpiło 1 października 2020 roku. Początkowo czas prac koncepcyjnych miał się zakończyć po 41 miesiącach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorlice.naszemiasto.pl Nasze Miasto