Fablokowska Luxtorpeda wróciła na tory. Zobacz legendarny pociąg w akcji
Spółka pod nazwą Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A. została założona 20 maja 1919 r. Powszechnie zaczęto jednak używać nazwy Fablok. To skrót telegraficzny pochodzący od słów: Fabryka Lokomotyw.
Nim na tory wyjechał pierwszy parowóz wyprodukowany w chrzanowskim zakładzie, minęły trzy lata. Najpierw trzeba było stworzyć całą infrastrukturę.
Zakład w pierwszych latach działalności korzystał m.in. z pomocy podobnej austriackiej fabryki. Montaż pierwszego parowozu zakończył się w 1922 r. Jedną z najsłynniejszych konstrukcji, które opuściły mury Fabloku była Luxtorpeda. Łącznie fabryka wyprodukowała ponad 10 tys. parowozów i lokomotyw spalinowych. Były to niezwykle udane konstrukcje. Część z nich do dziś można spotkać na polskich torach.
Lux torpeda królowała na torach w latach 30. XX wieku. To do niej należy rekordowy czas przejazdu trasy Kraków-Zakopane w 2 godziny i 18 minut, rekord nie pobito do dziś. Obecnie czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego zajmuje około 3,5 do 4 godzin.
Do dziś nie przetrwał ani jeden egzemplarz, więc nie ma szans zobaczyć Luxtorpedy ani w żadnym muzeum, ani tym bardziej w ruchu, podczas rocznic czy innych świąt.
Pozostaje nam jedyne podziwiać super szybki pociąg na archiwalnych zdjęciach i na wizualizacji, którą wykonał Radek Grec.
- Mieszkanki Chrzanowa na archiwalnych zdjęciach
- Milena Sadowska w sobotę powalczy o koronę Miss Grand International 2020
- 35 par z gminy Chrzanów obchodziło złote gody. Od 50 lat są małżeństwami [ZDJĘCIA]
- Trzebinia. Kolejne gminne działki pod budowę domów trafią na sprzedaż
- Chrzanów. Inwestycja na osiedlu Młodości. Powstaną tu nowe bloki
- Trwają konsultacje w ramach Chrzanowskiego Budżetu Obywatelskiego
FLESZ - Lockdown w całej Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?