Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co wykazał audyt przeprowadzony w Urzędzie Miasta?

Tatiana Biela
Tatiana Biela
Audytorzy analizowali działania ratusza przez kilka miesięcy
Audytorzy analizowali działania ratusza przez kilka miesięcy fot. Tatiana Biela
Audytorzy ze spółki SMCG SenseMaking Consulting Group przedstawili wyniki audytu przeprowadzonego w Urzędzie Miasta. Wśród ostatecznych wniosków pojawiły się zarzuty o marnotrawstwo, brak kompetencji, podejmowanie nietrafnych decyzji oraz utracone szanse, które mogły kosztować miasto nawet 30 mln zł. Audyt realizowany był w urzędzie od 3 kwietnia do 10 lipca 2019 i obejmował okres od 2015 do 2018. Jego efektem jest raport liczący ponad 500 stron.

FLESZ - Suche krany w Polsce? Deficyt wody narasta

Częściowe wyniki audytu przedstawili prof. Roman Batko i dr Janusz Sasak. Analizie poddane m.in. projekty inwestycyjne. Podstawowy zarzut to wydatkowanie środków na przygotowanie dokumentacji dla inwestycji, które nigdy nie zostały zrealizowane.

- Mówimy tutaj o kwocie prawie 4,3 mln złotych. Miasto wydało ją na opracowanie pewnych założeń, koncepcji, dokumentacji, a potem, z różnych powodów, nie było już kontynuacji działań związanych z tymi planowanymi inwestycjami – wyjaśnia Roman Batko.

Mowa tutaj m.in. o budowie nowego połączenia Nowy Sącz - Stary Sącz (400 tys. na dokumentację), czy projekcie „Wenecji Sądeckiej” (1,5 mln zł na dokumentację). Audytorzy precyzują, że chodzi tutaj min.in. o utratę ważności pozwoleń lub brak środków inwestycyjnych.

- Ponadto część tej dokumentacji wyglądała tak, jakby ją „wyprodukowano do szuflady” – dodaje Janusz Sasak. - Rażącym przykładem jest dokumentacja techniczna przygotowana dla postawienia masztu flagowego. Przygotowano ją dla działki, gdzie teren jest równy, a działka, na której maszt miał stanąć, ma 20-procentowy spadek - mówi.

Autorzy audytu wskazują również na utracone przez miast szanse . Chodzi tutaj m.in. o 10 mln zł pozyskanych przez władze miasta na ekologię, a konkretnie na program Kawka, dzięki któremu mieszkańcy mogli zmienić piece na bardziej ekologiczne.

- Miasto wykorzystało tylko 1,8 mln zł - podnoszą audytorzy.

W ramach audytu zajęto się również analizą działań jednostek podległych ratuszowi. Audytorzy zakwestionowali m.in. sposób naliczania naliczania dotacji w ramach subwencji oświatowej, co może narazić miasto na stratę ponad 3,6 mln zł. Wspomniano również o tzw. umowach śmieciowych dla sprzątaczek, braku maksymalnych na wywóz nieczystości oraz podatkach miejskich.

- Pięciu największych dłużników podatkowych jest winnych miastu ponad milion złotych - mówią audytorzy.

Osobna kwestia to również brak nadzoru właścicielskiego nad spółkami miejskimi, w tym przede wszystkim Sądeckimi Wodociągami.

Wszystkie wskazane w obszernym raporcie nieprawidłowości mogły kosztować miasto, zdaniem audytorów, co najmniej 30 milionów złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Co wykazał audyt przeprowadzony w Urzędzie Miasta? - Gazeta Krakowska

Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto