FLESZ - Teraz możesz łatwiej rozwiązać umowę z operatorem
Podkom. Iwona Grzebyk - Dulak z Komendy Miejskiej Policji w Nowym Sączu, przybliża szczegóły zdarzenia.
- Kilka dni temu policjanci otrzymali zgłoszenie z którego wynikało, że mieszkaniec gminy Nawojowa znęca się na członkami swojej rodziny. Tego samego dnia funkcjonariusze zatrzymali mężczyznę i ustalili, że do znęcania dochodziło już wcześniej - mówi.
Funkcjonariusze, we współpracy z prokuraturą wystosowali do sądu wniosek o areszt dla sprawcy.
- Sąd przychylił się do wniosku i zastosował wobec mieszkańca gminu Nawojowa środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania - informuje sądecka policjantka i dodaje, że sprawca trafił już za kraty, gdzie spędzie najbliższe dwa miesiące.
- W areszcie poczeka na wyrok, zaś za przestępstwo znęcania grozi mu od trzech miesięcy do pięciu lat pozbawienia wolności - podsumowuje Iwona Grzebyk - Dulak.
Jesteś ofiarą przemocy domowej? Tutaj znajdziesz pomoc
Numer alarmowy 112
Obsługiwany jest przez przez operatorów Centrum Powiadamiania Ratunkowego, którzy otrzymane zgłoszenie niezwłocznie przekazują bezpośrednio dyżurnym jednostek organizacyjnych policji właściwych miejscowo dla miejsca zdarzenia, pobytu osoby potrzebującej pomocy.
Aplikacja „Alarm 112”
W sytuacji braku możliwości nawiązania połączenia głosowego można skorzystać z wcześniej zainstalowanej bezpłatnej aplikacji, uruchomionej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji „Alarm 112”, która dostępna jest dla dwóch systemów operacyjnych: Android i iOS. Pozwala ona m.in. na zgłoszenie zdarzenia alarmowego jeśli nie można wykonać połączenia głosowego. Pozwala również na dodanie adresów, pod którymi użytkownik najczęściej przebywa, takich jak dom, praca lub inne. Proces rejestracji wymaga wyrażenia zgody na dostęp do lokalizacji obsługiwanego urządzenia (telefonu), co umożliwi precyzyjne wskazanie miejsca zdarzenia z wykorzystaniem mapy.
Aplikacja „Moja Komenda”
Dzięki aplikacji mobilnej „Moja Komenda”, osoby dotknięte przemocą w rodzinie mogą uzyskać dostęp do bazy danych zawierającej informacje o wszystkich obiektach policyjnych dostępnych dla interesantów, a także dane kontaktowe ponad ośmiu tysięcy dzielnicowych z terenu kraju, którzy wyposażeni są w telefony komórkowe, a także posiadają indywidualne adresy poczty elektronicznej. Istnieje zatem możliwość nawiązania zarówno kontaktu telefonicznego jak też przesłania korespondencji e-mail do właściwego dzielnicowego. Dzięki usługom lokalizacyjnym dostępnym w telefonie użytkowników aplikacji odnajduje ona najbliższy policyjny obiekt, wskazuje trasę dojścia lub dojazdu. Aplikacja jest dostępna na Google Play i Apple Store po wyszukaniu „Moja Komenda” lub za pomocą kodów QR.
Platforma „Policja E-usługi”
Na stronie internetowej Komendy Głównej Policji (http://www.policja.pl/) dostępna jest platforma „Policja E-usługi” również umożliwiająca kontakt z policją. Zawiera ona także Centralną Książkę Telefoniczną, umożliwiającą wyszukanie danych kontaktowych jednostki organizacyjnej policji właściwej dla miejsca zamieszkania.
Policyjny Telefon Zaufania dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie
Obsługiwany jest przez policjantów z Biura Prewencji Komendy Głównej Policji. Telefon kontaktowy: 800 120 226 (czynny w dni robocze w godzinach 9.30 do15.30)
Aplikacja „Twój Parasol”
Aplikacja „Twój Parasol” przypomina aplikację pogodową i ma dwa tryby działania - jawny i ukryty. W trybie jawnym widoczna jest tylko ikonka pogodowa. Z kolei w ukrytym, wyposażonym na każdym poziomie w znaczek szybkiego ukrywania, ofiara przemocy ma dostęp do paska z notatnikiem, numerem 112, alertem i mapą.
„Całe zło” jest w chmurze internetowej, ponieważ dla bezpieczeństwa ofiar przemocy wszystkie dane zebrane za pomocą aplikacji nie zostają zapisane w telefonie. Użytkownik wprowadza w aplikacji adres mailowy zaufanej osoby, np. przyjaciela czy kogoś z rodziny. Dzięki ukrytemu notatnikowi może w szybki sposób zrobić zdjęcie, nagrać film lub dźwięk i co istotne, te dane nie są zapisywane w pamięci telefonu, lecz automatycznie wysyłane na wskazany wcześniej adres e-mail.
Nawet gdy sprawca uszkodzi telefon ofiary, to materiał zostaje zapisany w chmurze i nie ulega zniszczeniu. To też daje pewność, że ofiary nie stracą tego, co udało im się zebrać, a co później stanowić będzie materiał dowodowy. I co istotne, nie można korzystać z trybu nagrywania dopóki nie wskaże się adresu mailowego, na który te dane mają zostać przesłane. Zatem warto, żeby osoba, która jest adresatem tych danych, miała ustawiony sygnał powiadomienia, by móc jak najszybciej zareagować.
Z poziomu aplikacji można się też bezpośrednio połączyć się z numerem alarmowym 112 oraz przesłać komunikat alarmowy na wybrany podczas konfiguracji aplikacji adres e-mail wraz z wyświetleniem lokalizacji użytkownika potrzebującego pomocy. Ważnym elementem aplikacji są również materiały edukacyjne na temat przemocy, zatem jej użytkownik może wyszukać miejsca gdzie otrzyma wsparcie (na tę chwilę jeszcze tylko z terenu województwa mazowieckiego) czy poznać szczegóły założenia „niebieskiej karty”.
„Twój Parasol” można pobrać bezpłatnie na Google Play i Apple Store lub za pomocą QR kodów. Dostępna jest również na stronie internetowej: www.twojparasol.com.
Pobierz bezpłatną aplikację Nasze Miasto i bądź na bieżąco!
Jak korzystać z aplikacji, by otrzymywać informacje z miasta i powiatu? To proste!
Po wejściu w aplikację w prawym górnym rogu w menu wybierz swoje miasto.
Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania. Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy zakładkę "koronawirus", w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?