Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Limanowa. Jest nowy wariant przebiegu obwodnicy Limanowej. Uwzględnia sugestie mieszkańców

Klaudia Kulak
Klaudia Kulak
GDDKiA zaproponowała nowy wariant przebiegu obwodnicy Limanowej
GDDKiA zaproponowała nowy wariant przebiegu obwodnicy Limanowej Klaudia Kulak
W Limanowej, w ciągu DK 28 ma powstać obwodnica. Inwestycja odciąży z ruchu centrum miasta, ale także ułatwi podróż pomiędzy Nowym Sączem, a Rabką-Zdrojem. Pozytywnie wpłynie także na spójność komunikacyjną południowej Małopolski. Przedstawione zostały trzy warianty jej przebiegu i jak zazwyczaj bywa w takich przypadkach, każdy z nich ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. To właśnie dlatego powstał kolejny wariant uwzględniający uwagi zgłaszane przez mieszkańców.

FLESZ - Polacy się starzeją a miasta wyludniają. Jest raport GUS

od 16 lat

Nowa obwodnica o długości od około 6 do 9 km, w zależności od wybranego wariantu, ma powstać w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Wykonawcą projektu będzie firma IVIA S.A, z którą umowa zawarta została w październiku 2020 roku.

Wykonawca ma także uzyskać decyzję środowiskową w tej sprawie. Zanim jednak to się stanie, konieczne jest wybranie jej przebiegu, który będzie najkorzystniejszy. Pojawiło się ich już kilka, jednak mieszkańcy domagali się, aby obwodnica została poprowadzona przez obszary pozamiejskie.

W styczniu zawiązał się również komitet, który zebrał ponad tysiąc podpisów mieszkańców pod prośbą o zastanowienie się nad koncepcją wariantu społecznego. W odpowiedzi na nią podjęte zostały prace nad opracowaniem takiego właśnie wariantu.

- Aktualnie finalizowane są prace nad opracowywaniem etapu środowiskowego, którego celem jest wskazanie wariantu preferowanego do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Złożenie wniosku o jej wydanie jest planowane w listopadzie br. - informuje Monika Skrzydlewska, Starszy Inspektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak zaznacza, opracowany został wariant W1A, który uwzględnia określone przez społeczeństwo sprzeciwy. Wariant ten obejmuje korektę przebiegu wariantu W1 na początkowym odcinku tj. od włączenia obwodnicy do DK28 do ul. Grunwaldzkiej. Jest poprowadzony w korytarzu zbliżonym do korytarza przewidzianego w MPZP  oraz skraca odległość obwodnicy od DW 965, która wprowadza duży ruch tranzytowy do miasta.

- Nowa lokalizacja włączenia obwodnicy umożliwia skomunikowanie obwodnicy z ul. Kamienną, która jest planowana do rozbudowy przez władze samorządowe, a która dodatkowo prowadziłaby ruch z ww. drogi wojewódzkiej na obwodnicę od strony północnej - dodaje.

Podkreśla, że właśnie wariant W1 był tym, który zbudzał najmniej kontrowersji wśród mieszkańców spośród wszystkich zaproponowanych przez GDDKiA.

- W1A wpisuje się w politykę przestrzenną i komunikacyjną miasta, jest akceptowalna przez władze samorządowe i została wprowadzona również dla wariantów W2 i W3. Skorygowany materiał zostanie w najbliższym czasie zamieszczony na stronie internetowej zadania - zaznacza.

Co będzie działo się w następnej kolejności? Na drugą połowę lipca zaplanowane zostało posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, które odbędzie się w Krakowie. Ma ono zakończyć kolejny - środowiskowy etap inwestycji.

We wrześniu z kolei odbędzie się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć inwestycyjnych w Centrali GDDKiA, którego celem jest wskazanie wariantu preferowanego do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

- Ogłoszenie przetargu na roboty będzie możliwe po opracowaniu koncepcji programowej, najwcześniej na przełomie 2024/2025 r.- mówi Skrzydlewska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto