Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Limanowa. Reklamowy kicz zniknie z miejskich ulic? Projekt uchwały już gotowy [ZDJĘCIA]

Remigiusz Szurek
Remigiusz Szurek
Fot. screen Mapy Google
Miasto Limanowa ma już gotowy projekt uchwały krajobrazowej, znanej również jako uchwała reklamowa. Wkrótce zostanie on poddany konsultacjom społecznym. Czy uda się pokonać chaos w przestrzeni publicznej i kiczowate kolorowe szyldy oraz reklamy znikną z limanowskich ulic?

O problemie na ostatniej sesji Rady Miasta przypomniał radny Leszek Mordarski, który w interpelacji zauważył, że sprawa uchwały krajobrazowej wzbudza duże zainteresowanie mieszkańców Limanowej. właJak zdradził Burmistrz Limanowej Władysław Bieda, projekt ustawy jest już przygotowany. – W najbliższym czasie chcemy przedstawić go radnym, następnie zostanie poddany konsultacjom społecznym. Zapewne będą różnice zdań, ale tak już było przecież w innych miastach naszego kraju – stwierdził.

Przypomnijmy, że już w 2019 roku limanowski Magistrat zapowiadał, że wraz z zakończeniem prac nad rewitalizacją centrum miasta rozpoczną się prace nad tzw. ustawą krajobrazową. Ustawa miałaby rozwiązać problem krzykliwych szyldów i reklam, które są wątpliwą ozdobą często zabytkowych kamienic. Któż z nas nie kojarzy kolorowych, nieraz do przesady, a przez to kiczowatych, krzykliwych, niespójnych plastikowych reklam, które „zdobią” fasady budynków mając przyciągnąć potencjalnych klientów. Są zamontowane bez zachowania jakichkolwiek zasad. Co na to mieszkańcy?

- Będąc przykładowo w Krakowie aż miło spacerować po tamtejszych uliczkach. Wiadomo, to wielkie europejskie miasto, ale jak widać dało się coś zrobić z plastikowymi kolorowymi reklamami, które przecież wcześniej też tam były i to w sporej ilości – przyznaje w rozmowie z „Gazetą Krakowską” limanowianka Halina Ryś.

– Dobrze, że w naszym mieście ktoś w końcu poruszył ten problem. Nie mówiło się o nim na co dzień, te reklamy po prostu powstawały jak grzyby po deszczu. Aż biło po oczach kiczem, plastikiem, brzydotą i można sobie dopisać czym jeszcze. W dodatku te nasze miejskie reklamy są w kilku przypadkach uszkodzone i nikt z nimi nic nie robi – dodaje Jan Faron, mieszkaniec Limanowej, przy okazji zapowiadając, że z chęcią weźmie udział w konsultacjach.

W ub. roku limanowscy urzędnicy analizowali przepisy obowiązujące w innych miastach. Głosowanie nad uchwałą poprzedzą konsultacje społeczne. Ważne, by zachować zdrową równowagę: ważny jest interes reklamowy i walory estetyczne.

O co chodzi w uchwale krajobrazowej? Ustala ona zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ogrodzeń – ich gabarytów, rodzajów materiałów budowlanych czy standardów jakościowych. Może też regulować np. kolor elewacji budynków znajdujących się w Rynku, tak by żadna z elewacji w negatywny sposób nie wyróżniała się ponad inne.

Krajobrazowy poślizg w Mszanie Dolnej

Na początku października informowaliśmy, że nadal nie wiadomo kiedy mszańscy radni będą mogli obradować nad wprowadzeniem w mieście uchwały krajobrazowej. Uchwała krajobrazowa dotycząca zmian w Mszanie Dolnej pierwotnie miała być gotowa w maju, ale tak się nie stało. Jednym z inicjatorów akcji uporządkowania przestrzeni reklamowej w mieście jest tamtejszy radny Michał Liszka.

- Mszanę szpeci zbyt duża ilość reklam, w tym przede wszystkim banerów – argumentował nasz rozmówca jeszcze w kwietniu br. i faktycznie spoglądając na mszańskie ulice trudno się z nim nie zgodzić. Jest bardzo kolorowo i plastikowo, miejscami wręcz kiczowato.

Radny miał nadzieję, że miasto zainteresuje się sprawą i podejmie działania w przygotowaniu uchwały, co również nie nastąpiło. Michał Liszka złożył więc interpelację do Burmistrz Anny Pękały. Pytał kiedy można spodziewać się działań ze strony mszańskiego samorządu, chciał poznać termin konsultacji z mieszkańcami. Z kolei ze słów burmistrz wynikało, iż to władze miasta oczekiwały na projekt i zarys uchwały przygotowany przez zainteresowanych sprawą radnych.

Radny nie chciał jednak czekać na inicjatywę władz miast. - Wraz z grupą innych osób przygotowuję projekt uchwały wzorowany na podobnym dokumencie opracowanym w Gdańsku – zdradził 3 października. Już w przyszłym tygodniu powinny być znane szczegóły działań. I wtedy będzie można zwołać konsultacje społeczne.

Najpierw radny chce poruszyć kwestię reklam (uchwała reklamowa), a następnie samą uchwałą krajobrazową, która będzie także poruszać kwestię elewacji budynków. - Na początek chodzi o uporządkowanie chaosu reklamowego, co absolutnie nie oznacza wprowadzenia zakazu reklam – zaznacza. Poruszana będzie również kwestia kolorów elewacji poszczególnych budynków, ale działania mają skoncentrować się bardziej na wyznaczeniu trendów na przyszłość, aniżeli wprowadzaniu kosztownych zmian już teraz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Limanowa. Reklamowy kicz zniknie z miejskich ulic? Projekt uchwały już gotowy [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto