Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most południowy na Dunajcu i droga do niego jednak według wariantu C?

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Damian Radziak
6 marca Wody Polskie wydały negatywną opinię dla nowej lokalizacji mostu, jaką zakładał wariant D. Wojewódzki Zarząd Dróg w Krakowie jako najwłaściwszy do realizacji proponuje wariant C i jego poprawianą wersję C’.

FLESZ - Koronawirus torpeduje gospodarkę, traci także Polska

Takie stanowisko otrzymaliśmy po publikacji tekstu: „Kompromisowy wariant dojazdu do mostu południowego nikogo w pełni nie cieszy” od Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Krakowie. Informacja o powrocie do wcześniejszego wariantu C i jego inwariantu C’ cieszy m.in. prezydenta Nowego Sącza Ludomira Handzla i wójta Chełmca Bernarda Stawiarskiego.

- Wariant C to oczywiście najbardziej optymalny ze wszystkich przedstawionych. Został zaakceptowany przez mieszkańców Nowego Sącza, w tym osiedla Wólki, przez Wody Polskie, PKP i sąsiednie gminy. Jeśli będzie on realizowany, to udzielę mu pełnego wsparcia – podkreśla Ludomir Handzel.

Poniżej pełna wersja pisma, jaka nadesłano do redakcji „Gazety Krakowskiej” z Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Krakowie.

„Zadanie budowy połączenia drogi krajowej nr 87 z drogą wojewódzką nr 969 wraz z budową nowego mostu przez rzekę Dunajec, to inwestycja która ma na celu poprawę obsługi komunikacyjnej Miasta Nowy Sącz z gminami ościennymi. Jest to inwestycja istotna zarówno z punktu widzenia sieci komunikacyjnej Województwa Małopolskiego, jak i subregionu sądeckiego. W celu przygotowania zadania do realizacji, na podstawie umowy zawartej w dniu 27 lipca 2018 r. pomiędzy Województwem Małopolskim, a lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego, zlecono wielowariantową koncepcję budowy połączenia DK 87 z DW 969 wraz z budową nowego mostu. Koncepcja ma na celu wielokryterialną analizę proponowanych rozwiązań połączenia drogowego, uwzględniającą łącznie aspekty techniczne, funkcjonalne, ekonomiczne, środowiskowe oraz społeczne.

W ramach opracowania zostało wytrasowanych kilka przebiegów łącznika, spośród których do decyzji środowiskowej wskazano trzy warianty, w tym wariant preferowany C, który został najlepiej oceniony w analizie wielokryterialnej. Wariant ten zyskał również poparcie Lokalnych Jednostek Samorządu Terytorialnego oraz Zarządu Województwa Małopolskiego poprzedniej kadencji. W dniu 2 października 2018r. zostało wszczęte postępowania o wydanie decyzji środowiskowej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie.

Po rozpoczętej procedurze środowiskowej, wybraniu wariantu preferowanego oraz złożeniu wniosku w ramach naboru do programu Mosty dla Regionów w lipcu 2019 r. Prezydent Miasta Nowy Sącz Ludomir Handzel zorganizował pre – konsultacje społeczne, celem omówienia i przedstawienia zainteresowanym mieszkańcom opracowanych wariantów oraz zebrania uwag i wniosków do zaprezentowanych rozwiązań. W ramach zorganizowanego spotkania informacyjnego spłynęło szereg wniosków obejmujące propozycje zmian lub korekt, głównie wariantu preferowanego C. W oparciu o zebrane opinie społeczne, został przez projektantów opracowany wariant C’, będący korektą dotychczasowego przebiegu w wariancie preferowanym.

Dodatkowo, we wrześniu 2019 r. Prezydent Miasta Nowy Sącz przekazał do Województwa Małopolskiego zbiór ankiet przeprowadzonych w związku z debatą publiczną nad prezentowanym podczas pre – konsultacji w Urzędzie Miasta Nowy Sącz projektem przebiegu łącznika, celem ich przeanalizowania w ramach trwających prac projektowych. W ankietach podpisanych przez ponad 700 osób wskazano alternatywny przebieg łącznika, który w opinii tych osób stanowi korzystniejszy przebieg nowego połączenia drogowego. Celem wykonania powyższej analizy oraz porównania wariantów w ramach procedury oceny odziaływania na środowisko (elementu postępowania o uzyskanie decyzji środowiskowej), niezbędnym było wykonanie przez Jednostkę Projektową, w oparciu o przekazane przez Prezydenta Ludomira Handzla materiały i wnioski, opracowanie techniczne dla nowego wariantu D. Opracowanie to obejmowało m.in. rozwiązania konstrukcyjne oraz obliczenia hydrogeologiczne dla lokalizacji obiektu mostowego w nowym miejscu, analizę aspektów środowiskowych zmienionego przebiegu drogi i mostu, a także analizę ruchową oraz uzyskanie niezbędnych opinii, w tym opinii Wód Polskich. Przeanalizowanie wariantu D było również podyktowane faktem, że przebieg ten wpisuje się w korytarz drogi głównej, wytyczony w Studium Kierunków i Rozwoju Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Nowy Sącz.

Analiza wariantów wynikających z wniosków społecznych, wynika z dbałości inwestora o prawidłowe przygotowanie inwestycji do realizacji oraz minimalizację konfliktów społecznych, a co za tym idzie odwołań i skarg na dalszym etapie realizacji przedsięwzięcia. Zadaniem inwestora jest odniesienie się do wszystkich, złożonych w toku przygotowania inwestycji wniosków, które możliwe jest jedynie poprzez zbadanie, w takim samym stopniu szczegółowości, proponowanych przebiegów. Pozwala to na rzetelną i pełną ocenę wszystkich tras przebiegów oraz wskazanie rozwiązania optymalnego technicznie i akceptowalnego społecznie. Jest to praktyka powszechnie stosowana przez inwestorów inwestycji celu publicznego, w tym przez Województwo Małopolskie m.in. przy przygotowaniu do realizacji np. obwodnicy Koszyc, Proszowic czy Gdowa.

W chwili obecnej, po zakończeniu opracowania wariantu dodatkowego D, a także po uzyskaniu w dniu 6 marca 2020 r. negatywnej opinii Wód Polskich dla lokalizacji mostu w tym przebiegu, postępowanie środowiskowe zostanie kontynuowane i obejmować będzie dotychczasowe warianty oraz dodatkowy wariant D. Z uwagi na negatywną opinię zarządcy rzeki Dunajec dla wariantu D, związaną z istniejącym stanem i zagospodarowaniem koryta oraz wałów rzeki, jako wariant najlepszy i możliwy do realizacji wydaje się być dotychczas preferowany wariant C, uwzględniający modyfikacje po uwagach mieszkańców – wariant C’. Końcowy kształt planowanego łącznika zostanie wskazany i zatwierdzony ostateczną decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, przed którym toczy się postępowanie administracyjne.

Orientacyjny koszt realizacji łącznika to ok. 200 mln zł (z wykupami gruntów). Środki przewidziane w WPF Województwa Małopolskiego (60 mln zł) są niewystarczające, wobec czego zadanie zostało zgłoszone do programu Mosty dla Regionów. Środków z tego programu nie można łączyć z innymi źródłami finansowania”.

Dawid Gleń, stanowisko ds. kontaktów z mediami i informacji publicznej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Most południowy na Dunajcu i droga do niego jednak według wariantu C? - Gazeta Krakowska

Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto