Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Newag testuje lokomotywy Gryffin. 30 trafi do PKP Intercity

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
Uniwersalne lokomotywy Griffin mogą prowadzić zarówno składy pasażerskie, jak i towarowe oraz rozwijać prędkość do 160 km na godz.
Uniwersalne lokomotywy Griffin mogą prowadzić zarówno składy pasażerskie, jak i towarowe oraz rozwijać prędkość do 160 km na godz. fot. Newag S.A.
Sądecki Newag wyprowadził na tory pięć elektrycznych lokomotyw Griffin, które mogą ciągnąć zarówno składy pasażerskie jak i towarowe. Lokomotywy przechodzą test na trasie Nowy Sącz – Legnica – Bolesławiec.

FLESZ - Jak pozbyć się stresu w godzinę? Tę metodę stosowała NASA

Lokomotywy w barwach przewoźnika wyruszyły w trasę 8 grudnia. Uniwersalne Griffiny mogą prowadzić zarówno składy pasażerskie, jak i towarowe oraz rozwijać prędkość do 160 km na godz. Po zakończeniu odbiorów fabrycznych zasilą flotę państwowego przewoźnika PKP Intercity, gdzie na mocy zawartej umowy między Newag S.A., a PKP Intercity, zamawiający otrzyma trzydzieści nowych lokomotyw elektrycznych. Początkowo kontrakt obejmował dwadzieścia lokomotyw. Kontrakt podpisany w maju ubiegłego roku był warty 367,6 mln zł, jednak we wrześniu tego roku firma zamówiła kolejne dziesięć lokomotyw. Tym samym zlecenie dla sądeckiego Newagu wzrosło do niebagatelnej kwoty 551,44 mln zł.

- Do końca 2019 roku chcemy dostarczyć PKP Intercity osiem lokomotyw, a cały kontrakt zrealizować do listopada przyszłego roku - zapowiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu, podczas konferencji prasowej na Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako 2019 w Gdańsku.

Czteroosiowa lokomotywa Gryffin nie jest jedynym tak rozchwytywanym produktem sądeckiego Newagu. Tylko w tym roku firma podpisała kolejne umowy na dostarczenie innej lokomotywy Dragon 2. Największy kontrakt został podpisany z PKP Cargo, dla którego Newag dostarczy do 2022 roku trzydzieści jeden egzemplarzy sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2 wraz ze świadczeniami dodatkowymi.

- Siedem z nich będzie posiadało moduł dojazdowy, a 24 dwunapięciowe sztuki zostaną przystosowane do jazd w Czechach i Słowacji – wylicza Łukasz Mikołajczyk z Biura Prasowego Newagu.

Wartość umowy wynosi ponad pół miliarda złotych netto i jest to jak dotychczas największy kontrakt sądeckiej spółki w historii. Mniejsze zamówienie, bo pięć Dragonów 2, trafi za to do Rail Capital Partners. Wartość realizowanego do końca 2020 roku to 80 mln zł.

Od lat Newag produkuje również składy pasażerskie Impuls. W ubiegłym tygodniu firma podpisała kontrakt, w ramach którego dostarczy osiem składów Impuls 2 dla województwa lubelskiego.

Wartość kontraktu to 146,6 mln zł, a zakończenie realizacji zamówienia planowane jest na grudzień 2021 roku. Elektryczne zespoły trakcyjne będą mogły przewozić 196 pasażerów, w tym 105 osób na miejscach siedzących, poruszając się z prędkością 160 km na godz.

- Pojazdy wyposażone będą w WiFi, klimatyzację, gniazdka elektryczne oraz porty USB. Osoby niepełnosprawne będą mogły podróżować w bezpieczny i komfortowy sposób. Ułatwią to zamontowane windy, czy też odpowiednio przystosowane wnętrza pojazdu. Impuls 2 będzie wyposażony w system zliczania pasażerów, monitoring wnętrza oraz system informacji pasażerskiej. Przewidziano też specjalne miejsca do przewozu rowerów - wylicza rzecznik prasowy Newagu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Newag testuje lokomotywy Gryffin. 30 trafi do PKP Intercity - Gazeta Krakowska

Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto