Trwają konsultacje w sprawie Krajowego Programu Kolejowego na lata 2015-2023. To dokument, w którym rząd umieścił na liście rezerwowej ważne dla Małopolski inwestycje, przekreślając tym niemal szansę na ich realizację. Chodzi głównie o budowę nowej linii łączącej Kraków i Nowy Sącz oraz modernizację trasy do Zakopanego. Projekt wart jest co najmniej 6 mld zł.
Pojawiła się jednak alternatywna możliwość jego sfinansowania. To Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych (EFIS), osobne pieniądze od tych zagwarantowanych już Polsce z UE. Co więcej, PKP-PLK właśnie wybrało wariant przebiegu linii z kilkunastu propozycji.
W ten sposób zwiększa się szansa na jej budowę, ale mimo to apelujemy do Małopolan o słanie protestów i apeli do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o zmianę zapisów programu. Obok podajemy, jak to zrobić. Co więcej, sprawdzamy działania małopolskich parlamentarzystów najbardziej zaangażowanych w sprawę.
Poseł PO Andrzej Gut-Mostowy i senator z Platformy Stanisław Hodorowicz zorganizowali kilkanaście spotkań z samorządowcami z regionu, minister infrastruktury i rozwoju Marią Wasiak, władzami PKP i firmą Ernst&Young, która opracowuje report dla budowy linii.
- Zabiegamy o tę inwestycje, jest szansa na jej realizację. PKP wybrało właśnie wariant jej przebiegu, co pomoże ekspertom z firmy Ernst&Young skończyć studium wykonalności dla niej - mówi Gut-Mostowy. - Nikt nie podważa potrzeby jej budowy, ale chodzi o wyliczenia ekonomiczne - dodaje. Wykonanie studium zlecono już w 2013 r. za 4,8 mln zł. Ma być gotowe w tym roku. Ale by firma mogła wyciągnąć finalne wnioski, musiała poznać ostateczny przebieg linii.
Ten ustaliły właśnie PKP. Inwestycja polega na budowie nowej linii Podłęże-Szczyrzyc- Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii Chabówka - Nowy Sącz. Wybrany wariant zakłada wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych, 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Będą dwa tory z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc - Tymbark oraz Szczyrzyc - Mszana Dolna. Pociągi mają jeździć z prędkością 160 km/h.
Jeśli chodzi o modernizację linii do Chabówki to obejmie ona 74,5 km torów, budowę estakady o długości ok. 1,1 km (okolice Limanowej) i dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km (powiat limanowski). Prędkość pociągów ma wynosić tam 120 km/h.
Pojawił się jednak problem. Z wyliczeń Ernst&Young wynika, że inwestycja podrożeje z 6 do 8,9 mld zł. - Zaznaczają jednak, że po przetargach może wyjśc taniej. Wskazują też na inne korzyści: dla środowiska, transportu mieszkańców, redukcji hałasu, mniejszego zużycia aut - tłumaczy senator Hodorowicz. - Skłaniają się do wydania pozytywnej opinii dla realizacji tej inwestycji.
Dodaje, że ma ona zostać zgłoszona jako jedyny projekt z Polski do EFIS. I ma szansę uzyskać dofinansowanie, bo linia do Nowego Sącza i Zakopanego to część transeuropejskiej sieci kolejowej.
Andrzej Adamczyk, poseł PiS, który również zacięcie walczy o inwestycję, nie jest przekonany. - Na razie nie ma żadnych gwarancji finansowych. Należy walczyć dalej, aby inwestycja przeszła z rezerwy na listę podstawową w programie kolejowym - twierdzi poseł.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?