Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy Sącz. Jednak jest szansa dla torów?

Piotr Rąpalski
fot. Jerzy Cebula
Wybrano już ostateczny przebieg nowej trasy kolejowej do Nowego Sącza. To przybliża jej realizację. Inwestycja nie jest priorytetem w rządowym programie, ale znaleziono dla niej inne finansowanie.

Trwają konsultacje w sprawie Krajowego Programu Kolejowego na lata 2015-2023. To dokument, w którym rząd umieścił na liście rezerwowej ważne dla Małopolski inwestycje, przekreślając tym niemal szansę na ich realizację. Chodzi głównie o budowę nowej linii łączącej Kraków i Nowy Sącz oraz modernizację trasy do Zakopanego. Projekt wart jest co najmniej 6 mld zł.

Pojawiła się jednak alternatywna możliwość jego sfinansowania. To Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych (EFIS), osobne pieniądze od tych zagwarantowanych już Polsce z UE. Co więcej, PKP-PLK właśnie wybrało wariant przebiegu linii z kilkunastu propozycji.

W ten sposób zwiększa się szansa na jej budowę, ale mimo to apelujemy do Małopolan o słanie protestów i apeli do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o zmianę zapisów programu. Obok podajemy, jak to zrobić. Co więcej, sprawdzamy działania małopolskich parlamentarzystów najbardziej zaangażowanych w sprawę.
Poseł PO Andrzej Gut-Mostowy i senator z Platformy Stanisław Hodorowicz zorganizowali kilkanaście spotkań z samorządowcami z regionu, minister infrastruktury i rozwoju Marią Wasiak, władzami PKP i firmą Ernst&Young, która opracowuje report dla budowy linii.

- Zabiegamy o tę inwestycje, jest szansa na jej realizację. PKP wybrało właśnie wariant jej przebiegu, co pomoże ekspertom z firmy Ernst&Young skończyć studium wykonalności dla niej - mówi Gut-Mostowy. - Nikt nie podważa potrzeby jej budowy, ale chodzi o wyliczenia ekonomiczne - dodaje. Wykonanie studium zlecono już w 2013 r. za 4,8 mln zł. Ma być gotowe w tym roku. Ale by firma mogła wyciągnąć finalne wnioski, musiała poznać ostateczny przebieg linii.

Ten ustaliły właśnie PKP. Inwestycja polega na budowie nowej linii Podłęże-Szczyrzyc- Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii Chabówka - Nowy Sącz. Wybrany wariant zakłada wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych, 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Będą dwa tory z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc - Tymbark oraz Szczyrzyc - Mszana Dolna. Pociągi mają jeździć z prędkością 160 km/h.

Jeśli chodzi o modernizację linii do Chabówki to obejmie ona 74,5 km torów, budowę estakady o długości ok. 1,1 km (okolice Limanowej) i dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km (powiat limanowski). Prędkość pociągów ma wynosić tam 120 km/h.
Pojawił się jednak problem. Z wyliczeń Ernst&Young wynika, że inwestycja podrożeje z 6 do 8,9 mld zł. - Zaznaczają jednak, że po przetargach może wyjśc taniej. Wskazują też na inne korzyści: dla środowiska, transportu mieszkańców, redukcji hałasu, mniejszego zużycia aut - tłumaczy senator Hodorowicz. - Skłaniają się do wydania pozytywnej opinii dla realizacji tej inwestycji.
Dodaje, że ma ona zostać zgłoszona jako jedyny projekt z Polski do EFIS. I ma szansę uzyskać dofinansowanie, bo linia do Nowego Sącza i Zakopanego to część transeuropejskiej sieci kolejowej.

Andrzej Adamczyk, poseł PiS, który również zacięcie walczy o inwestycję, nie jest przekonany. - Na razie nie ma żadnych gwarancji finansowych. Należy walczyć dalej, aby inwestycja przeszła z rezerwy na listę podstawową w programie kolejowym - twierdzi poseł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto