Nowy Sącz: Newag zbuduje wagony metra dla Warszawy

Sławomir Wrona
Pociąg Inspiro, który będzie jeździł w warszawskim metrze, można na razie zobaczyć jedynie na komputerowej wizualizacji
Pociąg Inspiro, który będzie jeździł w warszawskim metrze, można na razie zobaczyć jedynie na komputerowej wizualizacji fot. archiwum
Rostrzygnięto przetarg na budowę 35 pociągów do drugiej linii warszawskiego metra. Sądecki Newag w konsorcjum z niemieckim Siemensem wygrał rekordowy kontrakt. Wartość zamówienia przekracza miliard złotych!

Dla spółki z Nowego Sącza (dawne ZNTK, obecnie własność Zbigniewa Jakubasa, jednego z najbogatszych Polaków) to nie tylko szansa na spory i pewny dochód, ale także na skok technologiczny, który może otworzyć drogę do kontraktów w całej Europie.

- Jestem dumny, że tak znacząca firma jak Siemiens zdecydowała się wybrać na partnera sądecką firmę - mówi prezes Newagu Zbigniew Konieczek. - Dla nas to przede wszystkim nowa jakość, nowa organizacja pracy, nowe technologie. To, co w firmach tego typu jak Siemens budowane jest przez dekady, my możemy osiągnąć w rok.

Zobacz także: Nowy Sącz: wkrótce ruszy remont mostu, będą korki

Oferta Newagu i Siemensa nie była najtańsza, ale komisja przetargowa uznała ją za najkorzystniejszą. Konkurentami był konsorcjum czeskiej Skody i Wagonmaszu z Sankt Petersburga oraz hiszpański koncern CAF.

Hiszpanie zostali wyłączeni z postępowania m.in. ze względu na błędne wyliczenie stawki podatku VAT i nieprawidłowo wniesione wadium. Specjaliści spodziewają się, że w związku z tym CAF może złożyć protest, bo ze względu na wartość kontraktu, ma o co walczyć. Prezes Konieczek jest jednak spokojny. - Protesty przy przetargach na zamówienia o takiej wartości to nic dziwnego - twierdzi.

Na złożenie oficjalnego protestu Hiszpanie mają 10 dni licząc od ostatniego czwartku. Jeśli nie zostanie uwzględniony, to Newag z Siemensem wyprodukują 35 pociągów za 1 mld 69 mln zł (netto). Pierwszych 10 składów powstanie w Niemczech. Mają trafić do zamawiającego w ostatnim kwartale 2012 r.

Przy ich produkcji pracownicy Newagu przejdą przeszkolenie i reszta zamówienia na wagony metra zostanie zrealizowana w Nowym Sączu. Na razie nie planuje się dodatkowego zatrudnienia. - Te pociągi będą składane, wyposażane i testowane w Nowym Sączu - mówi Konieczek. Sądeccy inżynierowie pracowali przy niektórych rozwiązaniach technicznych, dlatego część podzespołów powstanie tutaj. Udział Newagu w całym zamówienia szacuje się na 30-40 proc.

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3