Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy szlak kolejowy "Podłęże-Piekiełko" coraz bliżej realizacji. Inwestycja ma zapewnione finansowanie

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Wideo
od 16 lat
Nowy szklak kolejowy „Podłęże-Piekiełko" ma zapewnione finansowanie. Rada Ministrów przyjęła aktualizację Krajowego Programu Kolejowego. W związku z tym zostało przyznane wsparcie dla wielu nowych inwestycji kolejowych w całym kraju. Jedną z najważniejszych jest budowa nowej linii kolejowej właśnie w województwie małopolskim: Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna, która jest częścią projektu popularnie zwanego "Podłęże-Piekiełko". Po zakończeniu inwestycji, czas przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem skróci się do ok. godziny.

W ten sposób subregion nowosądecki zyska szybkie połączenia ze stolicą województwa, a mieszkańcy miasta oraz okolicznych powiatów uzyskają nowe szanse rozwojowe. Natomiast czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego będzie mógł wynieść niewiele ponad 1,5 godziny.

- Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Ten program zabezpiecza środki finansowe na ważne, strategiczne projekty do końca bieżącej dekady. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury dodał również: - Projekt "Podłęże-Piekiełko", który jest jedną z większych inwestycji znajdujących się w tym Programie, jest realizacją naszych wieloletnich zapowiedzi oraz wyjściem naprzeciw potrzeb i postulatów południowej Polski.

Dwie części inwestycji, ale cel jeden

Inwestycja pod popularną nazwą "Podłęże-Piekiełko" składa się z dwóch części, ale jej cel jest jeden: to usprawnienie ruchu kolejowego między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Dzięki jej realizacji zmniejszy się obszar wykluczenia komunikacyjnego, który dzisiaj jest bardzo duży na Sądecczyźnie i w rejonie Beskidu Wyspowego.

Trwa modernizacja linii Chabówka-Nowy Sącz

Pierwszą częścią projektu "Podłęże-Piekiełko" jest modernizacja linii kolejowej nr 104, łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Tymbark, Limanową i Nowy Sącz. Środki na realizację tego zadania zostały przewidziane w ramach prefinansowania Krajowego Programu Odbudowy przez Polski Fundusz Rozwoju. Obecnie pierwsze prace już się rozpoczęły.

Dla odcinków Chabówka-Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz-Klęczany umowy realizacyjne zostały już podpisane. Dla odcinków Rabka Zaryte-Mszana Dolna oraz Klęczany-Limanowa trwają obecnie postępowania przetargowe, które wkrótce wyłonią wykonawców prac.

Sama stacja Limanowa zostanie zrealizowana w ramach odrębnego kontraktu. Ogłoszenie przetargu na te prace planowane jest na październik 2023 r.

Nowa linia kolejowa Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna

Drugą częścią projektu "Podłęże-Piekiełko" jest budowa nowej linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża w kierunku południowym: do Tymbarku i Mszany Dolnej - czyli do modernizowanej linii kolejowej nr 104. Dzięki przyjęciu przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego, finansowanie tej inwestycji zostało zapewnione.

Budowa linii kolejowej została podzielona na części. W pierwszej kolejności zostaną ogłoszone postępowania przetargowe dla odcinków bezpośrednio przylegających do modernizowanej linii 104, a następnie dla fragmentów trasy w kierunku północnym.

Przetargi na realizację poszczególnych odcinków są planowane do ogłoszenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe według harmonogramu: Limanowa-Tymbark - w marcu 2024 r., Tymbark-Szczyrzyc - w styczniu 2024 r., Szczyrzyc-Gdów - III kwartał 2024 r., Gdów-Podłęże - III kwartał 2024 r.

Projekty nowej linii zostały zrealizowane w ramach prac przygotowawczych. Umowy na prace projektowe zostały podpisane w styczniu 2019 r.

- Obecnie transport kolejowy z Krakowa w kierunku południowym - choć znacznie lepszy i sprawniejszy niż jeszcze przed 8 czy 10 laty - nadal nie jest konkurencyjny względem transportu samochodowego. Czas przejazdu pociągiem między Krakowem a Zakopanem wynosi w najszybszym wariancie niemal 3 godziny, zaś między Krakowem a Nowym Sączem - ponad 2,5 godziny i odbywa się okrężną drogą przez Tarnów. Inwestycja "Podłęże-Piekiełko" oznaczać będzie rewolucyjną zmianę w tym aspekcie - informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Krajowy Program Kolejowy jest programem wieloletnim, obejmującym inwestycje na liniach kolejowych, które wspierane są finansowo przez ministra właściwego do spraw transportu.

Od września duże zmiany dla kierowców

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowy szlak kolejowy "Podłęże-Piekiełko" coraz bliżej realizacji. Inwestycja ma zapewnione finansowanie - Gazeta Krakowska

Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto