Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ofensywa drogowa w regionie. Trwają prace przy wytyczaniu sądeckich i limanowskich obwodnic i nowych tras

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
Wizualizacja drogi Nowy Sącz - Brzesko. „Sądeczanka”, prowadząca (w zależności od wariantu) przez gminy powiatów: nowosądeckiego, limanowskiego, bocheńskiego i brzeskiego, może kosztować nawet 6 mld zł
Wizualizacja drogi Nowy Sącz - Brzesko. „Sądeczanka”, prowadząca (w zależności od wariantu) przez gminy powiatów: nowosądeckiego, limanowskiego, bocheńskiego i brzeskiego, może kosztować nawet 6 mld zł GDDKiA Kraków
GDDKiA w Krakowie zapewnia, że po wakacjach złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla trzech wariantów drogi Nowy Sącz – Brzesko, czyli „sądeczanki”. Prace trwają także nad przebiegiem obwodnic: Limanowej, Piwnicznej i Chełmca.

FLESZ - Pierwszy punkt "Orlen w ruchu" otwarty

od 16 lat

Najwięcej oczekiwań, ale także i sporów dotyczy alternatywnej drogi do DK75, odcinka, który połączy Nowy Sącz i Brzesko. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad w Krakowie przedstawiła trzy wariant przebiegu tzw. „sądeczanki”.

Jak nie teraz, to kiedy?

- To najbardziej sprzyjający czas, aby ta droga powstała. Mamy otwartego na współpracę ministra z Krakowa, marszałka i wicewojewodę z Sądecczyzny, a także silną reprezentacje parlamentarną, zapewnione w dużej mierze finansowanie, więc lepszych warunków do tego nie będzie. Dziś musimy zrobić wszystko, aby szybciej zapadły wszelkie decyzje, odnośnie każdego z wariantów – zaznacza w rozmowie z „Gazetą Krakowską” poseł Arkadiusz Mularczyk, szef Parlamentarnego zespołu ds. rozwiązań komunikacyjnych w Małopolsce. Zdaniem posła wszyscy samorządowcy są „za” tą drogą i nikt nie chce stwarzać problemów, chociaż nie ma wątpliwości, że każdy z wariantów będzie budził zastrzeżenia poszczególnych gmin.

Na jakim etapie jest „sądeczanka” i na jakie parametry będą mogli liczyć kierowy? Odcinek Brzesko-Nowy Sącz będzie drogą klasy główna przyspieszona, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km (w zależności od korytarza długość odcinka waha się od 43,9 do 51,5 km).

- Dostępność do niej będzie zrealizowana poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wyeliminowaniem zjazdów. W jesieni 2021 roku złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. Wszczęcie postępowania na projekt i budowę drogi przewidywane jest w 2023 roku, a realizacja robót w latach 2026-2027 – informuje Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie.
Koszt planowanej drogi, to w zależności od wariantu (decydują kilometry, liczba tuneli i estakad), kwota: 4,3 mld zł, 5,6 mld zł i 6,06 mld zł. Na zadanie zapewnione jest na razie finansowanie w kwocie 3,5 mld zł.

Odkorkować Limanową

Trwa faza projektowania obwodnicy Limanowej. Wykonawca, czyli firma IVIA z Katowic, przedstawiła GDDKiA w Krakowie trzy wstępne koncepcje przebiegu drogi, na które teraz nanoszone są poprawki. Obecnie trwają analizy przebiegów trzech wariantów obwodnicy Limanowej – projektanci wprowadzają poprawki, wykonywane są badania środowiskowe oraz muszą jeszcze zostać przeprowadzone badania geologiczne.

- Teren jest bardzo trudny, występują tu osuwiska, niestety również na trasie przebiegu proponowanych wariantów, dlatego projektanci mają jeszcze przeanalizować możliwości ominięcia osuwisk, aby uniknąć konieczności ich stabilizacji. Stabilizacja osuwisk jest kosztowna – wyjaśnia Iwona Mikrut.

W Limanowej zaplanowano budowę około 5,6 km nowego odcinka drogi krajowej (dwa pasy ruchu, po 3,5 metra każdy), która będzie przebiegać poza zwartą zabudową miasta. Trzeba będzie wybudować i przebudować około 13 obiektów inżynierskich i trzech murów oporowych. Zgodnie z planem początek odcinka projektowanej obwodnicy w ciągu DK28 rozpoczyna się na istniejącej drodze krajowej przy ulicy Krakowskiej (w kierunku Rabki). Zakończenie obwodnicy nastąpi poprzez włączenie jej do istniejącej DK 28 w ciągu ul. Kościuszki (kierunek Nowy Sącz).

Kiedy mieszkańcy Limanowej i okolicznych wsi będą mogli zapoznać się z trzema wariantami przebiegu obwodnicy?

- Przewidujemy zorganizowanie spotkań informacyjno- konsultacyjnych w lipcu 2021 r i wówczas przedstawimy mieszkańcom przygotowane warianty już ze szczegółowymi rozwiązaniami – odpowiada rzeczniczka GDDKiA w Krakowie.

Chełmiec i Piwniczna

GDDKiA w Krakowie wszczęło także procedurę przetargową na budowę obwodnicy Chełmca w ciągu drogi krajowej nr 28. Kierowcy od 6 lat czekają na niespełna 1,5-kilometrowy odcinek drogi, która połączyłaby dwie obwodnice Nowego Sącza: północną i zachodnią oraz stanowiłby obwodnicę Chełmca. Według zapowiedzi roboty budowlane przewidziane są na lata 2022-2023.

- My tu na ten 1,5-kilometrowy odcinek drogi czekamy na nią jak na zbawienie. Będę się cieszył i bił brawo dopiero jak zostanie rozstrzygnięty przetarg i wbita łopata – komentuje wójt Chełmca Bernard Stawiarski.

Plany budowy obwodnicy Piwnicznej spotkały się za to z protestem mieszkańców Doliny Popradu. Komitet Społeczny Gminy Piwniczna zebrał blisko 5 tysięcy podpisów przeciwko trzem wariantom budowy obwodnicy zaproponowanej przez GDDKiA. Głównym argumentem podnoszonym przez mieszkańców była obawa, że obwodnica będzie droga tranzytową dla tirów jadących na Słowację. W trakcie konsultacji społecznych mieszkańcy, którzy są za budową obwodnicy, wybrali wariant trzeci, zakładający budowę 470-metrowego tunelu drogowego w górze Węgielnik. Aktualnie trwają prace geologiczne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto