Otwarcie mostu w Kurowie na DK 75 już w poniedziałek. Kierowcy będą mogli skorzystać z nowej przeprawy u na drodze krajowej nr 75

Tatiana Biela
Tatiana Biela
Umowa na budowę mostu w Kurowie została podpisana w czerwcu 2019 roku
Umowa na budowę mostu w Kurowie została podpisana w czerwcu 2019 roku Piotr Gaborek
Udostępnij:
Już w poniedziałek, 25 października, zostanie oddany od użytku kierowców nowy most w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75. Stanie się to popołudniu. - Kilka dni temu most przeszedł statyczne i dynamiczne próby obciążeniowe i specjaliści orzekli, że nadaje się do eksploatacji - wyjaśnia Iwona Mikrut z Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Przedstawicielka GDDKiA podkreśla jednak, że to nie koniec całej inwestycji, zaś prace wykończeniowe oraz przebudowa DK 75 potrwają do kwietnia 2021 roku.

Most w Kurowie. Tak wygląda nowa przeprawa

Kolejnym krokiem będzie rozbiórka tymczasowych podpór nowego mostu, która odbędzie się w listopadzie.

- W tym roku wykonawca przystąpi też do rozbierania starego obiektu - zapowiada Iwona Mikrut.

Oprócz ukończenia samej konstrukcji mostu, wykonawca wybudował również nową kanalizację deszczową, kanał technologiczny, oraz przełożono również sieć teletechniczną.

- Także część zjazdów indywidualnych od strony Nowego Sącza została już przebudowana - informuje przedstawicielka GDDKiA

Dodaje, że oświetlenie drogi wykonano w 60 procentach, zaś cała inwestycja zakończona zostanie w kwietniu 2022 roku.

To unikalna w skali kraju konstrukcja

Nowa przeprawa w Kurowie liczy 602 metry długości i 17,18 szerokości. Wykonawca inwestycji to polsko-węgierskie konsorcjum, którego liderem jest będzińska firma Banimex, znana na Sądecczyźnie z budowy mostu heleńskiego w Nowym Sączu.

Most zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. Oznacza to połączenie konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Przeprawa będzie miała wanty, czyli specjalne liny, ale pylony będą niższe niż w mostach wantowych, co sprawia, że te tego typu konstrukcje są tańsze w wykonaniu niż typowe mosty wantowe i jednocześnie bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe.

Całkowity koszt inwestycji wraz rozbudową drogi z nawierzchnią bitumiczną na dojazdach do mostu, przebudową skrzyżowania drogi krajowej nr 75 z drogą gminną w Kurowie oraz parkingu, zatok autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych oraz ekranu akustycznego to blisko 190 mln zł.

W planach GDDKiA znajduje się także rozbiórka dotychczasowej przeprawy oraz stworzenie w tym miejscu platformy widokowej.

Media obecne terenie przygranicznym. Znamy zasady.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie