Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Preferowany wariant obwodnicy Łącka wybrany. To najkrótsza i najtańsza opcja. Nową DW 969 przejedziemy w 2027 roku?

Alicja Fałek
Alicja Fałek
Wybrany wariant obwodnicy nie budzi sprzeciwu mieszkańców gminy Łącko, którzy na nową drogę czekają od lat
Wybrany wariant obwodnicy nie budzi sprzeciwu mieszkańców gminy Łącko, którzy na nową drogę czekają od lat Damian Radziak
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy niespełna trzykilometrowego odcinka obwodnicy Łącka. Preferowany wariant jest najkrótszy i najtańszy w realizacji. Nie budzi on też kontrowersji wśród mieszkańców, choć niektórzy liczyli, że wybrany zostanie inny przebieg nowej trasy DW 969.

Do Urzędy Gminy w Łącku trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Łącka. W związku z tym Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie zorganizował spotkanie informujące dla mieszkańców gminy. Przedstawiony został wybrany do realizacji przebieg trasy - niespełna 3-kilometrowy odcinek z Czerńca do Łącka, na którego trasie trzeba będzie wybudować osiem obiektów mostowych. Szacunkowy koszt zadania to 93 mln zł.

- Wybrany został najlepszy wariant. Omija on zwartą zabudowę Łącka. Zakłada on najmniejszą liczbę obiektów do budowy, cechują go najniższe koszty wykonania i najniższy wpływ na środowisko - wylicza Krzysztof Faron, projektant drogi.

Wybrany wariant nie wzbudza sprzeciwu mieszkańców. Jednak podczas spotkania okazało się, że niektórzy mieli nadzieję na wybór innych wariantów, które pozwoliłyby ominąć Maszkowice oraz Zabrzeż.

- Szkoda, że nie powalczyliśmy o dłuższą trasę, tym bardziej, że marszałek województwa jest z naszych stron. Pociągnięcie obwodnicy do Zabrzeży rozwiązałoby problemy komunikacyjnego w naszej gminie na dziesięciolecia – uważa Krzysztof Maurer, sołtys Zarzecza.

ZDW w Krakowie rozważało bowiem jeszcze dwa warianty przebiegu obwodnicy Łącka. Najdłuższy – około 5-kilometrowy z Maszkowic do Zabrzeży wiązałby się z budową aż 15 obiektów mostowych. Szacunkowy koszt realizacji tego wariantu to aż 158 mln zł. Drugi - niespełna 4-kilometrowy odcinek Czerniec Maszkowice z 12 obiektami mostowymi do wybudowania byłby nieco tańszy, choć i tak droższy o 30 mln zł od wybranego wariantu.

- Wydłużenie obwodnicy tak, by omijała Maszkowice wiązałoby się z wypłatą odszkodowania zajęcie gruntów, gdzie obecnie znajduje się żwirownia - wyjaśnia Jan Dziedzina, wójt Łącka. - Patrząc w drugą stronę, czyli wydłużenie do Zabrzeży jest również mało realne. Na trasie jest czynne osuwisko o potężnych rozmiarach. Konieczna byłaby budowa estakady, której koszt to około 20 mln zł.

Jak podkreśla wójt, wybrany przez ZDW w Krakowie daje pewność, że obwodnica Łącka powstanie. Według planu miałaby być gotowa w 2027 roku.

- Przy czym ZDW nie wyklucza w przyszłości wydłużenia obwodnicy. Najpierw jednak niech zostanie ona wybudowana choćby w najkrótszym wariancie, bo wszystkim nam zależy, żeby nowa droga powstała i poprowadziła ruch tranzytowy jak najdalej od zabudowań – zaznacza Dziedzina.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Preferowany wariant obwodnicy Łącka wybrany. To najkrótsza i najtańsza opcja. Nową DW 969 przejedziemy w 2027 roku? - Gazeta Krakowska

Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto