Region. Marszałek i samorządy rozważają budowę nowej drogi między Gdowem a Limanową

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
Google Maps
Nowe połączenie miałoby powstać pomiędzy drogami wojewódzkimi 966 i 965, w rejonie DK 28. Realizacja tej inwestycji znacząco usprawniłaby przejazd między Gdowem a Limanową. O takim rozwiązaniu rozmawiali marszałek województwa Witold Kozłowski i przedstawiciele trzynastu samorządów lokalnych.

FLESZ - Co z komuniami i weselami po 26 kwietnia?

Na razie powstanie opracowanie studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego, które pozwoli na określenie możliwego przebiegu trasy, dokładnego zakresu inwestycji oraz jej kosztów. Umożliwi także rozpoznanie i wskazanie ewentualnych problemów, z jakimi przyjdzie się zmierzyć na dalszych etapach inwestycji.

Samorządy dyskutują o nowej drodze

W spotkaniu w sprawie studium, poza marszałkiem Witoldem Kozłowskim i wicemarszałkiem Łukaszem Smółką, wzięli udział przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz przedstawiciele trzynastu samorządów lokalnych. Jednostki zaproszone do współpracy to: Powiat Limanowski, Powiat Bocheński, Powiat Wielicki, Miasto Limanowa, Gmina Limanowa, Gmina Gdów, Gmina Jodłownik, Gmina Tymbark, Gmina Łapanów, Gmina Dobra, Gmina Słopnice, Gmina Laskowa i Gmina Łukowica.

- Budowa tego połączenia to bardzo ważne przedsięwzięcie, na którym skorzystają nie tylko mieszkańcy, ale i przedsiębiorcy z tej części regionu. Dyskutujemy o nim z wieloma samorządami lokalnymi i staramy się uważnie wsłuchiwać w ich głosy. Dziś rozmawialiśmy m.in. o zakresie i kosztach opracowania studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego, czasie jego realizacji oraz udziale finansowym samorządów w tym etapie inwestycji

- zaznacza marszałek Witold Kozłowski.

- Powstanie nowej drogi między Gdowem a Limanową ułatwi przemieszczanie się nie tylko mieszkańcom dojeżdżającym do pracy, ale i turystom korzystającym z uroków wypoczynku w tej części Małopolski

- dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.

Termin opracowania studium planowany jest przed końcem 2022 roku. Orientacyjny koszt opracowania to ok. 800 tys. zł. Planowany udział finansowy: 50 proc. – Województwo Małopolskie, 50 proc. – jednostki samorządu terytorialnego.

Wcześniej obwodnica Limanowej?

Trwa faza projektowania obwodnicy Limanowej. Firma IVIA z Katowic przygotuje dokumentację i decyzję środowiskową. Wykonawca podpisał w październiku 2020 roku umowę z Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Ponad 5,5-kilometrowa droga powstaje w ramach ogłoszonego przez Ministerstwo Infrastruktury Programu budowy „100 obwodnic na lata 2020-2030”. Obecnie trwają analizy przebiegów trzech wariantów obwodnicy Limanowej – projektanci wprowadzają poprawki, wykonywane są badania środowiskowe oraz muszą jeszcze zostać przeprowadzone badania geologiczne.

- Teren jest bardzo trudny, występują tu osuwiska, niestety również na trasie przebiegu proponowanych wariantów, dlatego projektanci mają jeszcze przeanalizować możliwości ominięcia osuwisk, aby uniknąć konieczności ich stabilizacji. Stabilizacja osuwisk jest kosztowna

– informuje Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie.

W Limanowej zaplanowano budowę około 5,6 km nowego odcinka drogi krajowej (dwa pasy ruchu, po 3,5 metra każdy), która będzie przebiegać poza zwartą zabudową miasta. Trzeba będzie wybudować i przebudować około 13 obiektów inżynierskich i trzech murów oporowych. Zgodnie z planem początek odcinka projektowanej obwodnicy w ciągu DK28 rozpoczyna się na istniejącej drodze krajowej przy ulicy Krakowskiej (w kierunku Rabki). Zakończenie obwodnicy nastąpi poprzez włączenie jej do istniejącej DK 28 w ciągu ul. Kościuszki (kierunek Nowy Sącz). Obwodnica będzie drogą klasy głównej przyśpieszonej, gdzie projektowa prędkość wynosi 70 km na godzinę. Inwestycja odciąży z ruchu centrum miasta i ułatwi podróż pomiędzy Nowym Sączem a Rabką-Zdrojem. Jak podkreśla GDDKiA: „pozytywnie wpłynie także na spójność komunikacyjną południowej Małopolski. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju”.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie