Spis treści
Takie zmiany proponuje MEN w podstawie z geografii
W ubiegłym tygodniu poznaliśmy proponowane zmiany w podstawie programowej z przedmiotów kończących się na pewnym etapie edukacji egzaminem. Które tematy nie będą już omawiane na geografii w szkole podstawowej?
Wymagania ogólne:
- Określanie prawidłowości w zakresie przestrzennego zróżnicowania warunków środowiska przyrodniczego oraz życia i różnych form działalności człowieka;
- Kształtowanie poczucia dumy z sukcesów polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej;
- Rozwijanie zdolności percepcji miejsca rozumianego jako „oswojona” najbliższa przestrzeń, której nadaje pozytywne znaczenia;
Wymagania szczegółowe
Dział II.:
- [Uczeń:] opisuje zajęcia, tradycje rodzinne i zwyczaje mieszkańców wybranych krain geograficznych Polski;
- [Uczeń:] przyjmuje postawę szacunku wobec środowiska przyrodniczego i kulturowego Polski;
Dział V:
- [Uczeń:] dokonuje pomiaru wysokości Słońca w trakcie zajęć w terenie oraz porównuje wyniki uzyskane w różnych porach dnia i roku (zamiast tego uczeń ma porównywać wyniki pomiaru wysokości Słońca w różnych porach dnia i roku);
- [Uczeń:] wyjaśnia związek między dobowym rytmem życia człowieka i przyrody;
- [Uczeń:] przedstawia zmiany w oświetleniu Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku (zamiast tego: na podstawie materiałów źródłowych porównuje oświetlenie Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku;);
Dział VII.:
- [Uczeń:] wyjaśnia główne przyczyny i skutki starzenia się społeczeństw w Europie;
- [Uczeń:] wyjaśnia przyczyny i konsekwencje zróżnicowania demograficznego ludności Europy;
- [Uczeń:] przyjmuje postawę szacunku i zrozumienia innych kultur przy zachowaniu poczucia wartości dziedzictwa kulturowego własnego kraju;
Dział VIII.:
- Z działu Sąsiedzi Polski znika wiedza o zróżnicowaniu społeczno-gospodarczym Rosji oraz relacje Polski z sąsiadami;
- [Uczeń:] projektuje trasę wycieczki po Litwie i Białorusi;
- [Uczeń:] charakteryzuje relacje Polski z krajami sąsiadującymi;
- [Uczeń:] rozumie potrzebę kształtowania dobrych relacji Polski z jej sąsiadami;
Dział IX.:
- [Uczeń:]podaje nazwy województw i ich stolic (zamiast tego uczeń ma wskazać je na mapie);
- [Uczeń:] wyróżnia najważniejsze cechy gleby brunatnej, bielicowej, czarnoziemu, mady i rędziny, wskazuje ich rozmieszczenie na mapie Polski oraz ocenia przydatność rolniczą;
- [Uczeń:]wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne wskaźnika lesistości Polski;
- [Uczeń:] wymienia formy ochrony przyrody w Polsce;
- [Uczeń:] przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Polski;
Dział X.:
- [Uczeń:] porównuje wielkość bezrobocia w Polsce i innych krajach europejskich oraz określa jego przyczyny i skutki w Polsce;
- [Uczeń:] ocenia możliwości rozwoju gospodarki morskiej w Polsce;
- [Uczeń:] podaje przykłady osiągnięć Polaków w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego oraz sukcesów polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej;
- [Uczeń:] jest świadomy tego, że może mieć w przyszłości wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy i kulturowy Polski;
Dział XII.:
- [Uczeń:] rozpoznaje skały występujące we własnym regionie;
- [Uczeń:] dyskutuje na temat form współpracy między własnym regionem a partnerskimi regionami zagranicznymi;
- [Uczeń:] projektuje na podstawie własnych obserwacji terenowych, działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności;
Dział XII.:
- [Uczeń:] identyfikuje się z „małą ojczyzną” i czuje się współodpowiedzialny za kształtowanie ładu przestrzennego i jej rozwój;
- [Uczeń:] wykazuje postawy ciekawości i poszanowania innych kultur i religii;
Zmieni się również podejście do geografii świata. Uczniowie nie będą tak szczegółowo zagłębiali się w zagadnienia związane z charakterystyką terenów pozostałych kontynentów. W wielu przypadkach treści związane z umiejętnością przeliczenia czegoś, samodzielnej obserwacji, pamięciowej wiedzy, zamieniono na umiejętność wskazania różnic czy odnalezienia odpowiednich cech na mapie lub w innych źródłach.
Inny podział materiału
Zaproponowano również inny podział treści kształcenia.
Zakłada się realizację przedstawionych treści kształcenia, podzielonych na 18 działów tematycznych, w klasach od piątej do ósmej. Proponuje się następujące założenia realizacji działów tematycznych w poszczególnych klasach: w V klasie: działy I–IV, w VI klasie: działy V–VIII, w VII klasie: działy IX–XIII, w VIII klasie: działy XIV–XVIII - czytamy w dokumencie udostępnionym przez MEN.
Dotychczas w V klasie realizowano działy: I–IV, w VI klasie: działy V–VIII, w VII klasie: działy IX–XIII, w VIII klasie: działy XIV–XVIII.
Bez aprobaty dla zmian?
Wszystkie zmiany budzą wątpliwości. Do 19 lutego można było wyrazić swoją opinię w specjalnie przygotowanym formularzu. Efekty prac z ostatnich dni niedługo poznamy.
W sieci możemy spotkać się z komentarzami wyrażającymi wątpliwości co do tego, co faktycznie uczniowie będą musieli wiedzieć i czego będą się uczyć.
Gdy poznamy ostateczną wersję podstawy programowej z geografii, opublikujemy ją w tym artykule.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?