Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W 2026 roku z Krakowa do Zakopanego dojedziemy w dwie godziny

Alicja Fałek
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa zapowiedział dzisiaj (4 listopada) podczas brifingu prasowego przed dworcem kolejowym w Mszanie Dolnej, że pierwszy pociąg przejedzie nową linią kolejową Podłęże-Piekiełko w 2026 roku.

Budowa pierwszej całkowicie nowej linii kolejowej w powojennej Polsce jest coraz bliższa realizacji. PKP PLK SA ogłosiły wart setki milionów złotych przetarg na przygotowanie projektu trasy Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz.

- Wiele lat mówiono o tej inwestycji. Zadrukowano setki ton papieru, nakręcono wiele materiałów. Dzisiaj rozpoczynamy jedną z najważniejszych inwestycji o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym – stwierdził minister Adamczyk. - Mamy konkretny harmonogram prac. Przez Mszanę Dolną w 2026 roku będą przejeżdżać pociągi.

Jako główny cel budowy nowej linii kolejowej minister infrastruktury wymienił aktywizację gospodarczą południa Polski oraz otwarcie komunikacyjne Sądecczyzny oraz Podhala. Dzięki łatwemu i szybkiemu transportowi wzrośnie atrakcyjność turystyczna. Otworzą się także nowe rynki pracy. Szacuje, że podróż z Gdańska do Zakopanego podróż będzie trwała około 6 godz., z Warszawy do Zakopanego około 3,5 godz., z Krakowa do Nowego Sącza ponad godzinę, a z Krakowa do Zakopanego niespełna 2 godz.

- Ta linia umożliwi połączenie Morza Bałtyckiego z Morzem Czarnym i Adriatykiem. Odciąży Śląsk i kolejowe przejścia graniczne na Czechach. Otworzy nowe szlaki towarowe – podkreślił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK SA. - Modernizacja trasy Chabówka-Nowy Sącz przywróci także ruch lokalny pociągów na tej trasie.

Wiosną przyszłego roku poznamy wykonawcę projektu linii Piekiełko-Podłęże. Do końca 2020 r. wykupione zostaną grunty pod inwestycję. Modrnizacja trasy z Chabówki do Nowego Sącza oraz budowa 58 km nowej linii kolejowej miałaby ruszyć 2021 r.

- Mamy już decyzję środowiskową dla tej strategicznej inwestycji. To będzie ogromne przedsięwzięcie. Powstanie co najmniej jedenaście tuneli, dziewięć nowych przystanków kolejowych, szerego wiaduktów – wyliczał prezes Merchel. - Szacunkowy koszt budowy nowej linii i modernizacji istniejącej to około sześć miliardów złotych.

Póki co PKP PLK ma zabezpieczone finansowanie I etapu projektu – ponad 300 mln zł na projekt linii Piekiełko-Podłęże oraz części II etapu, czyli modernizacji linii Chabówka-Nowy Sącz – ponad 600 mln zł z ponad 3 mld zł. Te kwoty zostały zapisane w Krajowym Programie Kolejowym.

Wiesław Janczyk, wiceminister finansów, powiedział dzisiaj, że pieniądze potrzebne na realizację wszystkich etapów inwestycji zostaną zabezpieczone. Rząd szuka źródeł, z których mógłby skorzystać.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 1. Dlaczego wychodzimy na pole?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto