Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielki kolejowy projekt w Małopolsce będzie realizowany! Prawie 4 mld zł na modernizację linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz

Alicja Fałek
Alicja Fałek
Tak ma wyglądać nowy most kolejowy na Dunajcu, który powstanie w ramach inwestycji
Tak ma wyglądać nowy most kolejowy na Dunajcu, który powstanie w ramach inwestycji PKP PLK
Niebawem ruszą roboty budowlane na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dzisiaj (25 kwietnia) z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie przedsięwzięcia kwotą prawie 4 mld złotych. Kolejowa spółka planuje w najbliższym czasie podpisać umowy z wykonawcami prac na odcinkach: Chabówka - Rabka Zaryte i Klęczany - Nowy Sącz.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisując umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych otrzymały ponad 3,9 mld zł w ramach środków Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki tym funduszom jeszcze w tym roku rozpoczną się prace modernizacyjne na linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz.

– Zrobiliśmy kolejny krok do realizacji projektu Podłęże - Piekiełko. To kluczowy projekt kolejowy dla mieszkańców Małopolski. Zwalczy wykluczenie komunikacyjne południowej części regionu. Początek prac budowlanych już niebawem – zapowiada Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Przebudują dwa odcinki trasy Nowy Sącz-Chabówka

Zdobycie prawie 4 mld zł sprawi, że już w 2026 roku dostępne będą nowe połączenia kolejowe w Małopolsce.

- Konsekwentne działania i przygotowania PLK SA przybliżają nas do realizacji inwestycji na linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Zawarta dzisiaj umowa jest tego dowodem – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Dzięki temu możliwe będą dalsze kroki dla osiągnięcia celu przedsięwzięcia, czyli przywrócenia połączeń kolejowych i zwiększenia dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców.

W pierwszej kolejności, jeszcze w maju, podpisane zostaną umowy z wybranymi już wykonawcami na realizację prac na odcinkach: Chabówka-Rabka Zaryte oraz Klęczany-Nowy Sącz. Prace mogą więc ruszyć już w czerwcu. Kolej ma być łatwiej dostępna dla pasażerów – także dla tych o ograniczonych możliwościach poruszania się, a podróże nią sprawne i wygodne. W planach jest przebudowa peronów, m.in. na stacji Rabka Zaryte, gdzie powstanie przejście podziemne z windą oraz przystanku Rabka Zdrój. Zmiany czekają także odcinek między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem, gdzie przebudowana będzie stacja Marcinkowice Nad ul. Krakowską w Nowym Sączu, gdzie znajduje się przystanek Nowy Sącz Chełmiec będzie estakada, a kursujące trasą pociągi nie będą już wstrzymywać ruchu. Przebudowany zostanie też przystanek Niwy Sącz Miasto. Powstaną wyższe perony, przejścia podziemne i windy. Będzie też nowy most kolejowy na Dunajcu.

W tym roku ogłoszono także przetargi na modernizację odcinków Rabka Zaryte - Mszana Dolna oraz Limanowa - bocznica Klęczany. Finansowane mają być one ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Dziś już też wiadomo, że modernizacja linii nr 104 Chabówka-Nowy Sącz oznaczać będzie budowę całkiem nowego odcinka między Tymbarkiem a Kasiną Wielką. Tory zostaną poprowadzone nowym szlakiem przez Stróże koło Dobrej oraz Porąbkę.

- Stara trasa linii 104 między Tymbarkiem a Kasiną Wielką, prowadząca przez Dobrą, pozostanie ale będzie ona dedykowana przejazdom kolei retro – wyjaśnia Łukasz Bochniarz, kierownik kontraktu PKP PLK.

Będzie finansowanie dla Podłęża-Piekiełko?

Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to część większego przedsięwzięcia PKP PLK, czyli połączenia kolejowego Podłęże – Piekiełko. Oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmuje on budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Koszt to 12 mld zł.

Realizacja linii kolejowej Piekiełko-Podłęże pozwoli znacznie skrócić czas przejazdów pociągów z Krakowa na południe województwa
Realizacja linii kolejowej Piekiełko-Podłęże pozwoli znacznie skrócić czas przejazdów pociągów z Krakowa na południe województwa PKP PLK

- Realizacja tego projektu do końca 2029 roku pozwoli na skrócenie przejazdu pociągiem z Nowego Sącza do Krakowa do jednej godziny z 2.45 oraz z Zakopanego do Krakowa do 1.40 zamiast 3.30. To rozwiąże problemy komunikacyjne Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Otworzy nowe możliwości dla mieszkańców tych regionów, będzie impulsem do rozwoju turystyki - podkreśla Patryk Wicher, poseł Prawa i Sprawiedliwości, który monitoruje realizacje tego projektu. – Wydaje się, że już nic nie zagrozi tej inwestycji, bo pieniądze na budowę nowej nowej linii mają być zagwarantowane w zaktualizowanym Krajowym Programie Kolejowym.

Właśnie ruszyły konsultacje publiczne międzyresortowe nowelizacji i maja potrwać około miesiąca. Wartość przygotowanej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego to 80 mld zł. Jak informował PAP Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, jedną z inwestycji, która ma otrzymać finansowanie, jest właśnie budowa linii kolejowej Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana.

Recyklomaty działają w Nowym Sączu. Oddajesz butelkę czy puszkę, dostajesz ekopunkty

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Wielki kolejowy projekt w Małopolsce będzie realizowany! Prawie 4 mld zł na modernizację linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz - Gazeta Krakowska

Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto