Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ekonomia wygrała z ekologią. Sądeckie MPK ogranicza wyjazdy autobusów na gaz. W Limanowej ekologiczne autobusy również stoją na placu

Klaudia Kulak
Klaudia Kulak
Sześć ekologicznych autobusów marki SOLARIS, napędzanych sprężonym gazem ziemnym CNG to stosunkowo nowy nabytek Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu. Teraz spółka ma problem z ich utrzymaniem i musi zastępować je dieslami
Sześć ekologicznych autobusów marki SOLARIS, napędzanych sprężonym gazem ziemnym CNG to stosunkowo nowy nabytek Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu. Teraz spółka ma problem z ich utrzymaniem i musi zastępować je dieslami Klaudia Kulak
Dwa lata temu flota sądeckiego MPK została poszerzona o sześć nowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Niestety gwałtowny wzrost cen za to paliwo dał się we znaki sądeckiemu przedsiębiorstwu. Wobec pięciokrotnego wzrostu cen za to paliwo, spółka podjęła decyzję o częściowym wyłączeniu z eksploatacji nowoczesnych i ekologicznych autobusów, które miały pomóc miastu w walce ze smogiem. Nie tylko w Nowym Sączu nowoczesne autobusy stoją na placu. W Limanowej zakupione przed dwoma laty pojazdy również nie jeżdżą po mieście, ale z innego powodu.

FLESZ - Polacy się starzeją a miasta wyludniają. Jest raport GUS

od 16 lat

Ekologiczne autobusy w Nowym Sączu stanowią osiem procent taboru: są nowoczesne, bardzo ciche i przyjazne środowisku. Trafiły do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w listopadzie 2020 roku. Sześć pojazdów marki SOLARIS miało być cegiełką, którą spółka dokłada do poprawy jakości powietrza w mieście, które od lat zmaga się ze smogiem. Na ten cel wydano 9 mln złotych.

Nikt nie spodziewał się, że kilkanaście miesięcy później ekologiczne autobusy staną się tak drogie w utrzymaniu. Ceny wzrosły niestety znacząco, a to sprawiło, że spółka jest zmuszona zastępować je innymi pojazdami, którymi dysponuje - napędzanymi olejem napędowym.

- Ekonomia wygrała z ekologią. Cały czas nas namawiano, aby iść w kierunku gazu - wtedy to były tańsze i bardziej ekologiczne rozwiązania. Okazało się, że teraz mamy problem i nie chodzi tutaj tylko o sądeckie MPK. Z tym problemem zmagają się wszyscy przewoźnicy - przyznaje w rozmowie z „Gazetą Krakowską” Jerzy Leszczyński, prezes MPK w Nowym Sączu.

Zaznacza, że pięciokrotnego wzrostu cen gazu nikt się nie spodziewał. Olej napędowy również podrożał, ale o około 60 procent, stąd decyzja spółki o zastępowaniu dieslami - jeśli to możliwe - autobusów na gaz.

- Jeszcze w listopadzie za ropę płaciliśmy netto 3,50 zł, dziś to jest około 7 złotych. To właśnie skłoniło nas, aby w weekend, kiedy po mieście jeździ mniej autobusów, wypuszczać samochody z silnikami diesla. Gazowce w tym czasie czekają na lepsze czasy - dodaje Leszczyński.

Jak zaznacza, zdaje sobie sprawę, że autobusy były kupowane po to, żeby mieszkańcy mogli oddychać czystszym powietrzem, ale do takich decyzji zmusiła ich trudna sytuacja.

- Gdyby MPK miało tylko gazowe autobusy, to byłoby jeszcze trudniej. Cieszymy się, że możemy ratować się dieslami - dodaje prezes MPK.

Nie tylko w Nowym Sączu ekologiczne autobusy stoją na placu. W Limanowej mieszkańcy nadal czekają na uruchomienie pięciu nowoczesnych pojazdów, aby w końcu mogły wyruszyć na trasy i wozić pasażerów.

Władze Limanowej już kilkukrotnie planowały wystartować z kursami niskoemisyjnego transportu miejskiego, ale poszczególne terminy były przesuwane. Mówiło się najpierw o końcówce pierwszego kwartału 2021 roku, następnie o czerwcu, a potem wrześniu ubiegłego roku.

Na realizację przedsięwzięcia pn. „Niskoemisyjny transport miejski w Limanowej” opiewającego na kwotę 14,3 mln zł, miasto uzyskało dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Jesienią 2020 roku samorząd kupił za kwotę 5,1 mln zł pięć autobusów Iveco Crossway za 5,1 mln zł. Odebrano je w marcu następnego roku. Do tej pory jednak nie jeżdżą, bo miasto nie może wyłonić operatora transportu publicznego. Powodem są zbyt wysokie oferty przewoźników.

- W najbliższym czasie ogłosimy przetarg, który powinien wyłonić takiego operatora - zapewnia w rozmowie z "Gazetą Krakowską" Stanisław Gorczowski, kierownik Wydziału Inwestycji w UM Limanowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Ekonomia wygrała z ekologią. Sądeckie MPK ogranicza wyjazdy autobusów na gaz. W Limanowej ekologiczne autobusy również stoją na placu - Gazeta Krakowska

Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto