MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Mają rozmach! W Rabce-Zdroju postęp prac przy budowie linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz widać z daleka. Zobacz najnowsze zdjęcia

Joanna Mrozek
Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
Trwa największa inwestycja kolejowa w historii Małopolski. Efekty prac można podziwiać na różnych odcinkach linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz, która wchodzi w skład dużego projektu Podłęże-Piekiełko. Najwcześniej zaczęli prace w Rabce-Zdroju, dlatego tam postępy są najbardziej widoczne.

W Rabce-Zdroju kolejowa rewolucja

Ze względu na specyficzny przebieg linii nr 104, która znajduje się w terenie górskim i podgórskim, dla bezpieczeństwa i komfortu podróży musi powstać tam wiele obiektów mostowych czy ścian oporowych do zabezpieczania skarp. Prace idą zgodnie z planem, choć są sporym wyzwaniem.

Obecnie w Rabce-Zdroju powstaje nowy układ komunikacyjny, co można zobaczyć na zamieszczonych zdjęciach. Bezkolizyjne skrzyżowania drogi z torami kolejowymi zwiększą bezpieczeństwo pieszych, kierowców i podróżnych w pociągach.

- Linia kolejowa przez miejscowość została zaplanowana tak, by ułatwić komunikację również innymi środkami transportu - czytamy w informacji zamieszczonej przez PKP PLK.

Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane będą stacje i przystanki. Nowe obiekty przystosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą też nowe drogi i chodniki. Jednocześnie trwają także prace przy budowie nowego mostu kolejowego nad Rabą.

Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II (oraz pozostałe prace na LK 104 oraz budowa nowej linii Podłęże – Tymbark)” znajduje się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. i przewidziane jest do realizacji w latach 2025 – 2029. Szacowana wartość tego zadania to blisko 10 mld zł.

Budowa linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko” to nie lada wyzwanie pod względem inżynieryjnym. W projekcie przewidziano aż 13 tuneli i 11 dużych mostów i estakad kolejowych.

Najdłuższy tunel w Polsce

Na innym odcinku linii nr 104 Limanowa - bocznica Klęczany konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak rozpoczęło modernizację i budowę nowych obiektów inżynieryjnych. To 13 km nowej trasy, która ma umożliwić ruch pociągów z Nowego Sącza do Krakowa. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednym z najważniejszych miasta w Małopolsce.

Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych. Jeden z nich ma być najdłuższy w Polsce.

- Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to jest miliard 930 milionów złotych - mówił Artura Popko, prezesa Budimexu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Mają rozmach! W Rabce-Zdroju postęp prac przy budowie linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz widać z daleka. Zobacz najnowsze zdjęcia - Gazeta Krakowska

Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto